- fre 15 okt 2010, 15:22
#455372
Om man tror precis allt man läser så är naturligtvis allt som inte är nyaste sakerna dödligt, det gäller allt, nyaste oljan, glykolen, ja allt, men läser vi testerna och funderar så inser vi att däckvinnarna för 4 år sedan är dödliga idag, konstigt? Det dog inga då och då var dom ju bäst? Detsamma gäller sommardäckstester. Det är nåt helt unikt att åka varv efter varv på ett specifikt underlag och kunna göra exakta mätningar för att göra bedömningar. Överför det sen till blandade temperaturer, blandade underlag, andra bilar i annat skick med annorlunda förare. Är testen lika relevant?.. Nej naturligtvis inte.
Vore det rakt av sanning så det verkligen visade sej det som sägs så vore både sommardäck och vinterdäck av mindre god kvalitet totalförbjudna, detta eftersom det är så uppenbart att det skapar olyckor. Visst är 7 meter kortare bromssträcka inte en liten sträcka på dom där nya sommardäcken? Men åker du ofta på perfekt asfalt som är exakt 22 grader varm och har exakt si o så fuktighet? Med just en sån bil i just det skicket? Förmodligen inte.. och då stämmer ju heller inte mätningen för din del. Men det är ett jättebra sätt att sälja däck på. Funderar man lite till och håller hårt på säkerheten så.. ja just man satsade på dom där splitt nya däcken som var bäst, men man sket i dom där bromsskivorna som var slitsade som kunde stannat dej 2 meter tidigare, eller så sket man i att byta till en uppsättning bättre belägg eller att lämna in för att serva bromsarna inför vintern, man sket i att byta stötdämpare på bilen trots att den nu gått 13000 mil eller ännu värre 20.000 mil och såna dämpare gör inte jobbet som nya även om dom inte är slut. Man är verkligen för säkerheten för däcken dom räddar liv. Sorgligt nog räddar dom inga liv om inte resten av ditt fordon håller samma kvalitet. Håller allas fordon så hög kvalitet? Därmed inte sagt att billigare däck är jämförbara, men ingen dör av dom. Det finns annat som gör att folk dör.
Om folk ägnade sej åt att göra TVÅ saker på vintern så skulle det bli så mycket bättre vintrar och mindre trångt i dikena
Det ena är att köpa däck som har mönster.. 3mm är inte tillräckligt, det är skitsamma att man har testvinnare på bilen när det ändå inte finns mönster.. Dubb eller inte dubb? Tja.. miljön du är i mest får avgöra. Men att komma ihåg är att dubb resp odubb kräver ändå medvetenhet om vad man kör, alltså kunskap om ditt fordon i dom flesta situationer. Vilket för in mej på.. Hur många härinne har varit och gjort halkkurser med sina bilar då säkerhetstänkande är på tapeten?
Det andra är att köra som om det är vinter, extrasystem såsom antisladd med mera är kalas, men dom ska jobba när du inte vet om det, då du blir överraskad. Bäst är när dom inte jobbar alls först DÅ har du förstått att köra rätt oavsett däck.. Vinterunderlag är ALDRIG helt beräkneligt varesej du har däck för 600kr st eller 5600kr st.
Det innebär att skiter du i att det är vinter hamnar du i diket likväl.. Sen spelar inte däckfabrikatet nån roll alls.