Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av absolut7
På fästet som håller fast bromoket (bakhjulet) sitter det ju en skruv med en sorts damask som ska kunna flexa lite in/ut för att kunna få på oket. Skulle byta bromsbelägg igår och insåg att det undre fästet på ena sidan inte flexade som det skulle och det gick därmed inte att trycka på två nya belägg, för då fick jag inte på oket igen. Nån som har en aning om hur man ska fixa det fästet? Försökt att olja in den och rucka lite med en mejsel men den lossnar inte.

Dessutom verkar det som att oket sliter brombeläggen ojämt, det inre belägget var helt slut medan det yttre var typ slitet till hälften. Kan det ha att göra med ovanstående problem eller är hela oket kasst?

/ Dennis
Det är glidbultarna eller de s.k glidpinnarna du pratar om. Lossa hela glidpinnen från Ok-hållaren och dra av gummidamasken försiktigt. Antagligen har fettet som ska föra glidpinnen fram och tillbaka helt torkat ut och själva pinnen som rostat. Det brukar gå att ta en smärgelduk och putsa upp pinnen lite för hand därefter fetta in den igen sen ska den glida fint. Kolla att damasken är hel och rengör den med lite fett.

Verkar glidbulten helt obrukbar så kan man köpa en ny sats på mekonomen för 250:- men det brukar inte behövas.
Ta en ringnyckel eller polygrip och vrid den fastrostade glidpinnen för att få loss den samt använd lite rostlösning och banka lite försiktigt med en hammare, men slå rakt på pinnen.
Användarvisningsbild
av absolut7
Var ju lite meckigare än jag trott, glidpinnen sitter ju som gjuten. Det går alltså att vrida på den med en hylsnyckel men att dra ut den ur fästet verkar helt hopplöst. Försökte hamra den rätt ut ur fästen men den rör sig inte en tum i den riktningen. Fick ett tips från verkstan att använda en gasbrännare för att lösgöra den men inte heller det funkade speciellt bra. Finns det några fler tips eller är det bara att skicka in den till volvo?

Om jag skulle behöva byta CEM, kan jag d&arin[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]