Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

volvo 740 tic b230et
Hej jag undrar om manuell (m46) eller automat (aw71) är snabbast 0-100km/h (0-125 km/h)
Jag har läst på vissa forum att automat kan vara snabbare
Det beror på hur fort man vågar växla med manuell så att den inte går sönder eller slits ut snabbt!
sen är det ju så att aw71 är 3 stegs automat med överväxel och att m46 är fyrväxlad med överväxel
det betyder ju att automat klarar högre farter på varje växel jag har också läst i en volvo manual
att man max för köra 125km/h på 2:an med aw71 lådan och jag tror inte den manuella gör 125 km/h på 2:an!
så automataren måste bara växla en gång medans den manuella måste växla två gånger
jag kan inte så mycket om bilar men vilken växellåda har snabbast acceleration?
vilken har högst toppfart?
om den manuella har snabbast acceleration finns det någon acceleration automataren är snabbare än den manuella?
finns det något man skulle kunna göra så automataren växlar snabbare än den manuella
att man tex växlar manuellt mellan lägena 1 och 2?
Hej!
Jag tror du har svarat på din egna fråga lite granna!
Jag kör automat, och min gör något runt 120 på 2an innan varvstoppet kommer!
och jag raca mot en 944 turbo med 19T manuel! och körde på 06-08 i ladd, om jag minns rätt.
och jag kör med 0,75-08 i ladd. och i början drog jag han, men strax innan mål linjen så körde han om mig!
så automat är nog snabbare i början. men sedan har inte den nog inte en suck.

mvh
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]