PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av removal
Har lite problem med tändningslåset..
Har ingen nyckel och undrar om jag kan ta från en volvo 142 eller något.
Finns det något som passar?
Är en -69s amazon
av Rådlös
Removal skrev "Har ingen nyckel och undrar om jag kan ta från en volvo 142 eller något."
Högst troligtvis inte. I alla fall tidiga Volvo Amazon hade en tändningsnyckel som såg ut som en vanlig ASSA-nyckel. Alltså en vanlig lägenhetsnyckel. Volvo 140 hade en dubbelsidig nyckel, med svart plast runt själva greppet på nyckeln.
Eventuellt kan det vara snarlika nycklar på dom Amazoner som hade rattlås, som i 140, men låsen är lite olika. Så det är knappast heller troligt.
Du får nog satsa på ett helt nytt lås med tillhörande nycklar i stället. Och om du inte har det redan, ett rattlås.
av Amarace
Rådlös, 69 har samma typ av lås som 140, ett Neiman och är inte dubbelsidig, var först 73 det kom dubbelsidigt. (det som såg ut som Assa var ett Assalås)

Men passar från 140 gör det inte såvitt jag minns, och du måste ju förstöra det du har för att få loss det, så försök hitta ett från Amazon 69-70 helt enkelt, det är enklast.

Eller, om du inte behöver rattlåset, knäck det (eller ta bort helt o hållet) och montera ett universal i instrumentpanelen istället, det har jag gjort då jag inte hittade rätt till just en 69:a.
av Rådlös
Amarace: Vi skall inte strida om det här med nycklar, men denna bilden är från en handbok för årgång 1972 Volvo 140. Jag har också ägt en Volvo 145 1969, och som jag minns från den, har inga belägg förutom minnet, så var det en lika dan nyckel till den.

Bild

För skoj skull kan vi ju ta en bild från en handbok till en Volvo Amazon 1963. Jag bytte själv till ett rattlås i den bilen. Till den som undrar, rattlåser var konstruerat så att nyckeln och låset kom att sitta vinkelrätt mot rattstången ungefär där man ser den svarta plastkåpan på bilden. Jämför med bilden i 140. Där sitter låset och nyckeln i instrumentbrädan.

Bild

Så till frågeställaren blir mitt råd som det enklaste alternativet, leta upp ett nytt lås med nyckel på skroten.
av Amarace
Du får nog kolla upp syn och minne, för din bild på tändlås i 140 är till 73-74 ;) Så den instruktionsboken är till årsmodell 73 (men gjord 72 såklart).
Amazon 69-70 ser ut som tiillbehörsrattlåset till tidigare samt 140 67-72

Om du klickar på texten på mina bilar nedanför bilden i sïgnaturen ser du en lista på vad jag haft = är det nåt jag kan är det äldre Volvo :)

Edit, här ser du hur det ser ut på en 140 67-72 (min 144 -70)

Bild
Senast redigerad av 1 Amarace, redigerad totalt 0 gånger.
av rd350
Amarace skrev:Du får nog kolla upp syn och minne, för din bild på tändlås i 140 är till 73-74 ;) Så den instruktionsboken är till årsmodell 73 (men gjord 72 såklart).
Amazon 69-70 ser ut som tiillbehörsrattlåset till tidigare samt 140 67-72

Om du klickar på texten på mina bilar nedanför bilden i sïgnaturen ser du en lista på vad jag haft = är det nåt jag kan är det äldre Volvo :)

Edit, här ser du hur det ser ut på en 140 67-72 (min 144 -70)

Bild
Snygg panel! så ska det se ut :wink:
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]