Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
bensinskalle skrev:
emwtur skrev:Skall det inte vara ATF olja i en overdrive ?
/emwtur
Ska vara atf i alla volvolådor till rödblock i princip, men tror inte det spelar någon större roll om man häller i vanlig olja. Har kört icke atf i flera lådor utan märkbar skillnad.

Ska vara 2,3 liter i en m46.

Om du ska byta olja kan det vara bra att rensa filtret också. Sitter innanför locket ( sumpen ) men det är ett lite halvavancerat ingrepp.
Atf olja är på ett ungefär vanlig motorolja dock utan vissa tillsatser som motoroljan har för koksning mm plus att den är rödfärgad för att inte förväxlas med annan olja, sen mäts viskositeten på olika sätt så en 80/90 växellådsolja har samma viskositet som en 10-40 tror jag det var.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Compactmannen skrev:Okej ska nog prova att byta olja har lite Mobil1. :P

Sitter filtret bakom plåtlocket under växellådan? Vad är det för risker att rengöra filtret?
Yes filtret sitter under locket ja, sumpen. Du får lossa skruvarna, och vara beredd på olja och en trasig packning som du får ersätta med loctite sen.

Bakom locket finns tre pluggar, nu kommer jag inte ihåg vilken av dom men en av dom är reduceringsventil, en är finfilter och den sista grovfilter har ja för mig. Ska se om ja kan hitta nåt om vad som är vad...
Användarvisningsbild
av Compactmannen
Jag bytte olja i lådan igår, Fanns inget metallspån i oljan iaf! Gick bra :P Lådan lät inget alls kändes väldigt bra i växlarna.

Rengjorde filtret i Överväxel huset. Fyllde på med ATF Typ: G. 2,3liter.

Men idag 15/10-10 Började växellådjäveln låta igen! :evil:

Ingen som har nån M90 med fästen + kardan liggandes och kan tänka sig sälja för en rimlig summa pengar?
Användarvisningsbild
av Bäckis
Compactmannen skrev:Jag bytte olja i lådan igår, Fanns inget metallspån i oljan iaf! Gick bra :P Lådan lät inget alls kändes väldigt bra i växlarna.

Rengjorde filtret i Överväxel huset. Fyllde på med ATF Typ: G. 2,3liter.

Men idag 15/10-10 Började växellådjäveln låta igen! :evil:

Ingen som har nån M90 med fästen + kardan liggandes och kan tänka sig sälja för en rimlig summa pengar?
Prova motorolja!! mobil 1
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]