Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gltnils
Någon vet varför man skall ta av minuspolen på batteriet då man skall svetsa?
Går det inte lika bra med pluspolen?
av volvo944gl
det är för att du inte skall bränna boxarna! och annan elektornik!
och varför du tar av minus är ju för att minusen går i karossen!
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag har aldrig tagit av batteripolerna när jag svetsat i någon bil och hittills har det gått bra :roll:
av wexe
Ja tar bort den varje gång man vet aldrig rätt som det är så är djävulen där haha :twisted:
Användarvisningsbild
av emwtur
jag brukar se till att jorda svetsen bra , NÄRA där man skall svetsa
- och tänka lite så att inte strömmen från svetsen får gå i långa slingor till jordklämman.
sedan skiter jag oftast i att lossa batteriet. men det är klart - skulle jag svetsa i fästet till en elektronikbox eller i motorn så skulle jag nog släppa jorden -
vilken av jord eller plus du släpper på batteriet kan inte spela någon roll för hur strömmen går - dock är det mindre risk att pajja batteriet om du släpper jorden .
( att man lossar batteriet när man skall svetsa batterihyllan räknas inte )
/emwtur
av rd350
Batteriet kopplas alltid ifrån! Vilken kabel spelar dock ingen roll. Många "konstiga ovanliga fel" som uppstår i en bil kommer garanterat från bla. svetsat med kablarna på, felaktig start hjälp och annat. Det är inte säkert att problemen kommer med en gång....
av maccan92
en kompis till mig brände boxarna nydligen då han svetsade i karossen.. visst han svetsade rätt mycket också, men man ska ta bort minus polen, känns som det är värt att fixa orken till det än att fixa nya boxar :P
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Och svetsar man nära boxarna ska man ta bort dom också!

Egentligen ska man ta ur kontakterna till boxarna också om man ska svetsa.
Den stora annons-tråden

Jösses. Nog för att man har en 850 med h[…]

Du har det ena eller det andra. Själv kö[…]

Hej! Har detta typ av blåsande missljud som […]

Några bilder av däckarna, från si[…]