Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Min främre fönsterhiss har jävlats till och från en längre tid, blir typ byrålådseffekten. Rutan suger tag i gummilisten längs bak vilket gör att rutans främmre del börjar att gå ner före den bakre delen med snedställning som följd. Funkar dock när det är varmt ute, listen blir antagligen mjukare då och tar inte tag i rutan så hårt då.

Om jag tar tag i rutan när den är halvags nere så glappar den ca 1 cm upp och ner om man känner på den i fram o bakkant. Så det tro fa.. att den snedställer sig om gummilisten suger tag i rutans bakkant.

Detta måste i min värld bero på att glidryttarna är utslitna/ trasiga, eller har jag fel.
Har haft isär dörren tidigare och vet att det är trångt vid fönsterhissen.
Men hur byter man dessa glidryttare? Någon som har några bra tips?

Har tittat i Vadis men där är det ganska sparsamt med info. Rutan ner till hälften och bryt bort armarna från glidryttarna.
Men när jag tittade i dörren senast så fick jag knappt in nävarna
Jag har nyss bytt dessa, om du med glidryttare de blå plastgrunkorna som sitter i rutans underkant i en aluminumskena.
Clipsen som håller dörrklädseln tas bort genom att trycka in plastpinnen som är mitt i clipsen, sen är det 2 skruvar i handtaget.
Skär föriktigt loss överkanten på locket som sitter över hålet i plåtinsidan. Där kommer du åt ryttarna, dra ut låsfjädern och du kan dra lös ryttarna. Rikta armarna om de blivit krokiga. De nya ryttarna var för mig svåra att trycka på plats så jag använde lite silikonspray.
av putte62
Så här fäste jag min framsidruta som lossnat i bakkant:
Knacka in mittstiftet i nitarna runt dörrsidan med en trästicka max 3mm (om man drar ur en nit först, så förstår man varför man inte skall knacka längre än 3mm). Använd en plastsmörkniv för att klyva dörrhandtaget för att slippa brytmärken. Handtags "locket" skall lyftas parallellt för att inte bryta av 3 plaströr som delvis håller ihop handtaget. Lossa andra handtagshalvan genom att lossa 2 torxskruvar.
Lyft dörrsidan ur rutspåret och över låsknoppen, ställ sidan på t.ex en ölback för att slippa koppla ur kablar.
Lossa skumplastlocket endast i överkant för att minska risken för framtida kondens/vatten läckage.
Sänk rutan tills dess armen med ledkulan och den blå glidklotsen syns bakom plaslocket (rutan kanske måste tryckas ned manuellt).
Skjut ur U-klipset som låser ledkulan i plastklotsen. Skjut plastklotsen bakåt ur aluminiumskenan.
Om plastklosen är hyfsat hel kan U-klipset fästas i klotsen genom at borra 4 st 1mm hål i klotsen och naja fast klipset men 1mm ståltråd, (placera ett 10mm borr eller bult i kulsätet i klotsen under najningen för att säkra att klipset senare kan öppnas för kulan, kolla att klotsens ytterkontur bibehålls så den kan glida fritt i skenan). Montera i omvänd ordning och pressa ihop kula och klots då den hamnat i rätt läge i skenan. Då dörrsidan skall fästas, pressas först plastnitarnas centrumpinne tillbaka samt ytterligare 4mm som pressas i rätt läge vid återmontering.
putte62 skrev:Så här fäste jag min framsidruta som lossnat i bakkant:
Knacka in mittstiftet i nitarna runt dörrsidan med en trästicka max 3mm (om man drar ur en nit först, så förstår man varför man inte skall knacka längre än 3mm). Använd en plastsmörkniv för att klyva dörrhandtaget för att slippa brytmärken. Handtags "locket" skall lyftas parallellt för att inte bryta av 3 plaströr som delvis håller ihop handtaget. Lossa andra handtagshalvan genom att lossa 2 torxskruvar.
Lyft dörrsidan ur rutspåret och över låsknoppen, ställ sidan på t.ex en ölback för att slippa koppla ur kablar.
Lossa skumplastlocket endast i överkant för att minska risken för framtida kondens/vatten läckage.
Sänk rutan tills dess armen med ledkulan och den blå glidklotsen syns bakom plaslocket (rutan kanske måste tryckas ned manuellt).
Skjut ur U-klipset som låser ledkulan i plastklotsen. Skjut plastklotsen bakåt ur aluminiumskenan.
Om plastklosen är hyfsat hel kan U-klipset fästas i klotsen genom at borra 4 st 1mm hål i klotsen och naja fast klipset men 1mm ståltråd, (placera ett 10mm borr eller bult i kulsätet i klotsen under najningen för att säkra att klipset senare kan öppnas för kulan, kolla att klotsens ytterkontur bibehålls så den kan glida fritt i skenan). Montera i omvänd ordning och pressa ihop kula och klots då den hamnat i rätt läge i skenan. Då dörrsidan skall fästas, pressas först plastnitarnas centrumpinne tillbaka samt ytterligare 4mm som pressas i rätt läge vid återmontering.
Video på hur man lossar dörrsidan:
http://www.youtube.com/watch?v=v_UpoWWpP2U
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]