Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av John1
Har ett "kluckande" ljud i framvagnen då jag svänger över ett gupp eller ojämn mark. Ibland hör jag även lite "kluck" då jag startar från stillatående. Det är inte drivknutarna utan det här är som sagt mer ett "kluckande" ljud. Har någon nån ide vad det kan vara?
av stagesix
N0RBERG skrev:Kan vara krängsningshämmarstagen.
exakt.. titta upp s.k kräningshämmarlänkarna.. Brukar kunna ge ifrån sig ett klunkande ljud vid ojämnheter.
Enkla och byta och billiga på biltema :-)-)

/stagesix
av Cobran
På min bil var det styrleden som glappade,kluckade vid farthinder, lätt att kolla isåfall,
hissa upp framvagnen och känn om det glappar i hjulet, e styrleden
kass hör man klucket. Lätt att byta dessutom.. :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
I och med att det hörs från stillastående när du startar så tror jag på ett motorfäste.
Är väl samma sak som uffe_hudik kallar motorkudde skulle jag tro.
Vet faktiskt inte hur många det finns men gissar på fyra. Höger övre kan man se från motorutrymmet och vänster övre kommer man åt om man lossar luftfilterboxen.

Som övriga sagt är det också vanligt med krängningshämmarstag eller stabilisatorstag som det också kallas.

Vad har du för bil, motor och årsmodell förresten?
Användarvisningsbild
av vetten
Brukar ofta vara den bakre "motorkudden" som ger sej om det felar, men tror mest på krängningshämmarstaget.
av John1
Det är en V40 -99. 1.8l motorn (4184SM tror jag den heter).

Hur kan jag avgöra om det är motorfäste (na) som är glapp?
av stagesix
Det ser du när motorn är igång om jag inte minns fel, det kan röra på sig lite. Alternativt ser du det på torrt gummi eller sprucket gummi.. Känn också efter på bultarna att det sitter åt så att de inte glappar p.g.a de. :)

Men som många säger så titta också till styrleder, krängningshämmarlänken, tror mer på det.

titta min tråd så ser du vart de sitter & ser ut. ;)

/stagesix
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]