Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof102
Hej,
jag äger en S40 2,0t -00:a där jag noterat att förra ägaren satt in ett kupévärmare-uttag under handskfacket.

I fronten sitter då även en liten lucka man kan lyfta på och koppla in en 230V kabel.

Nu är det inte kupévärmaren jag är ute efter, utan det jag funderat på är om verkstaden (förra ägaren) även satte in motorvärmare.

Var kan jag lokalisera en ev. motorvärmarenhet? Hur vet jag om motorvärmaren fungerar?

Jag har provat koppla in sladden och haft den i, i 30 min. När jag startar bilen står kylartemp-mätaren i botten. Kan jag känna på blocket om det blir varmt?
av unox
Mät resistansen över polerna på ditt uttag på bilen. Enklast är väl om du kopplar in din motorvärmarkabel i bilen och sedan mäter på dem två stiften som man normalt stoppar in i väggen. Se till att din kupevärmare inte är inkopplad när du mäter. Får du då oändligt stor resistans har du ingen motorvärmare eller kabelbrott, får du noll resistans har du kortis får du runt 100ohm har du en last på 500w i kretsen, tex en motorvärmare.
av olof102
Hm..
mätte precis och resistansen började på 5Mohm för att sedan vandra ner mot 1,8Mohm.

Vet inte om min mätare spökar eller om det ska vara så?

Du har ingen aning om var själva enheten är placerad? När jag kikar ner mot turbon, grenröret eller motorblockets bakre vägg ser jag inga sladdar, utan endast slangar som löper dit. Kan man se en ev. motorvärmare synlig?
av unox
1.8Mohm låter som du inte har någon motorvärmare eller att den är pajj. Iofs verkar det konstigt att man monterar kupévärmare men inte motorvärmare. Är det brukligt i dem södra delarna av Sverige?

Jag har en kontaktvärmare som sitter klämd mot motorblocket under turbon. Vet dock inte om den är så enkel att se om man inte ligger under bilen. En annan typ av värmare är ju en sådan där man kapar en kylarslang och monterar in en värmare direkt på kylvattnet.
Har för mig att man brukar kunna höra motorvärmaren när den är på. Det brukar höras som ett svagt porlande vill jag minnas.

edit: Kom på att du kan ju följa kabeln från motorvärmaruttaget hur den går. Har man både kupé uttag och motorvärmare finns det en klyka någonstans där kabeln delas och går ut i två kablar.
av klacken
Följ kabeln från uttaget,skall gå till ett t-styck om du har värmare,ska även höras lite när du har ikopplat den.Den är nog synlig men svårt att se ovanifrån,lyft upp bilen och kolla underifrån så borde du se den,
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]