Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cox skrev:
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Håller med ovanstående, orka hålla på själv när man har garanti.
Cox skrev:Men hallo ! Du har ju garanti på bilen boka tid i stället för att felsöka på den själv.
Garanti kan ju innebära att jag måste köra många mil till verkstad, lämna in bilen och vara utan bilen ett längre tag och då fixa andra färdmedel under tiden.

Min volvoverkstad har aldrig tex erbjudit lånebil under garantirep.....

Dessutom laddar dom ju ofta bara ny mjukvara och hoppas det löser sig

Felsöka kan man ju göra själv på 5 minuter, så det är väl en bra start......
Visst kan man göra det, men jag skulle inte göra det, har jag betalat dyra pengar för en ny bil, så ägnar jag inte en minut för att felsöka på den. Bokar omedelbart in en tid och lämnar in bilen. Men det är jag det :-)
Jag tänker tvärt om, har jag köpt en bil för en halv million så ska jag köra så mycket det går och inte ha den på verkstaden medans jag får åka buss .... :mrgreen:

Nä skämt åsido..... självklart lämnar jag in bilen men vissa saker är inte skoj att felsöka och då försöker man ju hjälpa till, dessutom försöker jag samla på mig flera saker så verkstaden kan fixa allt på en gång samtidigt som service tex.
Mät med riktiga instrument...
Du behöver inte stänga huven, men stäng huvlåsen, så bilen tror att huven är stängd.
el fel av denna karaktär, som är konstanta är ju busenkelt att hitta, så du behöver inte vara orolig at lämna in bilen (det är ju när el fel bara händer på torsdagar mellan 16:00 & 16:03 på dagar då det snöar & är kallaren än -4 som det är svårt att hitta felen

Och vist kan man laga bilen själv trots att man har gananti, men det kräver ju att man har kunskapen...
Vill varna för Bilia i Tyresö.

Vår bil var strömlös när vi kom hem till Arlanda i somras.
Lämnade in bilen hos Bilia och de provmätte och fick resultatet att den drog mellan 0,013 och 0,020. Gränsvärdet är 0,025, så de gjorde inget.
Det kan jag tycka är ok, och bilen har funkat som den ska sedan dess (har dock ej haft den stående längre än två dagar i streck sedan dess)

Döm om min förvåning när jag igår, ca 1mån efter verkstadsbesöket fick en faktura för felsökningen på 801kr (S) snacka om kundvård (garanti - nähä)

Nästa gång blir det att ringa Volvo Assistance - så får Volvo pröjsa bärgning etc vol:-)

Till saken hör att då den var inlämnad gjordes tre arbeten och de andra två fick jag faktura på redan dagen efter, så man kan ju undra varför det tog 1mån för dem att samla mod och fakturera felsökningen.

/micke
tunnis skrev:Vill varna för Bilia i Tyresö.

Vår bil var strömlös när vi kom hem till Arlanda i somras.
Lämnade in bilen hos Bilia och de provmätte och fick resultatet att den drog mellan 0,013 och 0,020. Gränsvärdet är 0,025, så de gjorde inget.
Det kan jag tycka är ok, och bilen har funkat som den ska sedan dess (har dock ej haft den stående längre än två dagar i streck sedan dess)

Döm om min förvåning när jag igår, ca 1mån efter verkstadsbesöket fick en faktura för felsökningen på 801kr (S) snacka om kundvård (garanti - nähä)

Nästa gång blir det att ringa Volvo Assistance - så får Volvo pröjsa bärgning etc vol:-)

Till saken hör att då den var inlämnad gjordes tre arbeten och de andra två fick jag faktura på redan dagen efter, så man kan ju undra varför det tog 1mån för dem att samla mod och fakturera felsökningen.

/micke
800:- ??? är det mycke eller lite ??? beror ju helt på vad man gjort för dessa 800:- !!!

Troligen har kollat felkoder
sökt info på tie
mätt /belastprovat batteriet
kollat generatorn lddning
Mätt bilens tjuvström

att fakturan dröjer beror på rent slarv, alternativt att man inte vill fakturera fören du fått provköra bilen ordentligt. (du hade blivit ännu surare om fakturan komer dan efter o nästföljande dag startar inte bilen)
Tunnis var det den nye XC60 som var strømløs etter å ha stått parkert?
Går ikke slik feilsøking på en ny bil på nybilsgarantien? ?:-/
Twendor
Twendor - ja det var XC60 som blev strömlös - 1mån gammal
Verkar inte som felsökning igår i nybilsgarantin - blir att ringa bärgare nästa gång.

Carman - 600 +moms tycker jag är helt ok för
-kontroll och utläsning av larmorsak
-kontrollmätning av ström
Det jag vänder mig mot och gjorde mig förvånad är att detta inte täcktes av nybilsgarantin, en bil som är 1mån gammal måste man ju kunna parkera i två veckor utan att sedan bli stående mitt i natten utan ström.

Nästa gång blir det som sagt att ringa Volvo assist, lär kosta Volvo mer än 600 +moms :roll:
tunnis skrev:Twendor - ja det var XC60 som blev strömlös - 1mån gammal
Verkar inte som felsökning igår i nybilsgarantin - blir att ringa bärgare nästa gång.

Carman - 600 +moms tycker jag är helt ok för
-kontroll och utläsning av larmorsak
-kontrollmätning av ström
Det jag vänder mig mot och gjorde mig förvånad är att detta inte täcktes av nybilsgarantin, en bil som är 1mån gammal måste man ju kunna parkera i två veckor utan att sedan bli stående mitt i natten utan ström.

Nästa gång blir det som sagt att ringa Volvo assist, lär kosta Volvo mer än 600 +moms :roll:

Volvo betalar bara om man lagar nått har du inget fel på bilen så täcks det inte av garantin, eftersom inget var fel.

Jag vet många verkstäder som då bjuder på felsökningen, men det är inget dom måste göra.
Det är ju lika dant i många andra brancher, lämnar du in saker eller kallar ut repratörer o det inte är fel på deras utrustning så får du betala deras utryckning/felsökning.

du kan ju ha orsakatt att bilen har låg batterinivå på mång olika sätt & om du ställer en bil med mycker låg battarinivå nån stans o hämtar den några dar senare så har ju inte battarit fåt mer kräm direkt.
Takk for svaret Tunnis, ville bare høre om andre som også har hatt problemer.
Når min bil blir feilfri, om den noen gang blir det da? Skal den selges, slut! :idea:

Har hatt diverse berginger, byttet diverse batterier, Webasto, Mjukvaror og bilen starter fortsatt ikke etter å ha stått en peride. "Med nytt batteri, har den også på verksted over en helg tappet seg for strøm, uten at jeg kan ha forårsaket dette, men feilen er ikke å finne?"
Jeg har ennå ikke betalt et øre, men snart kommer vel fakturaen på himmelske beløp......... :-O)
Nei, jeg venter meg ikke det, da min forhandlere har vært svært velvillig, men bilen har fortsatt ett år etter at den ble kjøpt en feil?
Twendor skrev:Takk for svaret Tunnis, ville bare høre om andre som også har hatt problemer.
Når min bil blir feilfri, om den noen gang blir det da? Skal den selges, slut! :idea:

Har hatt diverse berginger, byttet diverse batterier, Webasto, Mjukvaror og bilen starter fortsatt ikke etter å ha stått en peride. "Med nytt batteri, har den også på verksted over en helg tappet seg for strøm, uten at jeg kan ha forårsaket dette, men feilen er ikke å finne?"
Jeg har ennå ikke betalt et øre, men snart kommer vel fakturaen på himmelske beløp......... :-O)
Nei, jeg venter meg ikke det, da min forhandlere har vært svært velvillig, men bilen har fortsatt ett år etter at den ble kjøpt en feil?

En seriös verksta informerar knden om kostnaden innan verkstadsbesöker & när bilen hämtas.
Jag får intrycket av att min XC70 D5 2010 också drar en hel del (för mycket) ström när den står parkerad. En gång när bilen var splitterny blev den totalt utan ström över natten. Och nu om bilen har stått en vecka dippar spänningen av startmotorn såpass att tex klämskydden till fönsterhissarna måste återställas. Jag är så glad att jag inte gjort någonting som helst med elsystemet i bilen, jag har inga extraljus, ingen dragkrok och jag tänkte montera in en amatörradio i bilen men bestämde mej för att avvakta med det tills vidare. Tror att det hade varit "bekvämt" för verkstaden att hänvisa till att man själv varit in i elsystemet i bilen och mixtrat.

"Du har använt dieselvärmaren för mycket", (den har i princip aldrig gått att använda pga låg batterispänning).
"Du kör för korta sträckor", (autostarten till dieselvärmaren bockade jag av redan i bilhallen när jag hämtade bilen och har aldrig använts sen dess).
"Moderna bilar drar mycket ström", (jag har tidigare ägt en V50 2,0D och sedan en V50 D5, dessa kunde stå parkerade över en vecka utan att ens tveka när man vred om startnyckeln, men de var kanske inte moderna bilar...)

Nåväl, garanti eller inte, det känns som om jag också skulle vilja testa metoden med amperemeter och ett par kablar genom huvspringan för att ta reda på hur mycket ström bilen tar i viloläget egentligen. Att mäta är att veta :!:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]