Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nybbe_gefle skrev:Så då skulle det alltså fungera med en felkodsläsare typ biltema??

//David
Jag vågar inte garantera det. Men med tanke på att det inte bara är motorstyrning i det ena uttaget och att koderna är annat än bara 1-1-1 koder, så skulle jag börja med att testa.
Ja för jag får ingen respons från uttag 7. Däremot får jag blinkkoder från uttag 12 och 13!! Känns ju lite sådär att lägga ut 800:- på något som ev. inte fungerar när dessutom Biltema inte har ångerrätt på sin felkodsläsare!

//David
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nybbe_gefle skrev:Ja för jag får ingen respons från uttag 7. Däremot får jag blinkkoder från uttag 12 och 13!! Känns ju lite sådär att lägga ut 800:- på något som ev. inte fungerar när dessutom Biltema inte har ångerrätt på sin felkodsläsare!

//David
Ja 12 & 13 ger "vanliga" felkoder, medan 7 ger obd-koder. Håller fullkomligt med om att 800:- inte är kul att lägga på något som man inte är säker på. Det optimala skulle vara om du hade någon i närheten som du kunde låna av...
av VXC70
lämna in den på volvo verkstad, deras system tester fungerar på det uttaget du har. köper du nått avläsningsverktyg så funkar det nog inte så då har du ju kastat pengarna i sjön så lämna in den om du vill veta felet.

ångerrätt osv är väll inget man ska förlita sig på för då kanske man inte ens ska ha försökt att brukat produkten. elektronik brukar det väll inte va nå ångerrätt på? hm... annars skulle man ju bara kunna köpa en felkodsläsare när man behöver och sedan lämna tillbaks den ba jaha xD
VXC70 skrev:lämna in den på volvo verkstad, deras system tester fungerar på det uttaget du har. köper du nått avläsningsverktyg så funkar det nog inte så då har du ju kastat pengarna i sjön så lämna in den om du vill veta felet.

ångerrätt osv är väll inget man ska förlita sig på för då kanske man inte ens ska ha försökt att brukat produkten. elektronik brukar det väll inte va nå ångerrätt på? hm... annars skulle man ju bara kunna köpa en felkodsläsare när man behöver och sedan lämna tillbaks den ba jaha xD
Att lämna in bilen för dyr felsökning är inte aktuellt. Vill kunna klara av det på egen hand. Har ju inga felkoder i dagsläget (vad jag vet) men vill ju kunna hålla på och pula med bilen själv. Och Biltema lämnar ingen ångerrätt på felkodsläsarna!

//David
Jocke S. skrev:Ja 12 & 13 ger "vanliga" felkoder, medan 7 ger obd-koder. Håller fullkomligt med om att 800:- inte är kul att lägga på något som man inte är säker på. Det optimala skulle vara om du hade någon i närheten som du kunde låna av...
Näe har ju ingen i närheten med felkodsläsare vad jag vet! :(

Men jag lär ju i så fall läsa av 12 & 13 "på det gamla hederliga " sättet och sedan läsa motor mm med en scanner? Fast å andra hand.......man får väl köpa en felkodsläsare på Biltema och testa, skulle det inte fungera får man väl lägga ut en annons och försöka sälja den.......

//David
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]