Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Compactmannen
Tjaba!

Som sagt så låter det illa om min växellåda, M46 med od. Har hört att detta är vanligt problem på dessa växellådor!

Kan man renovera lådan? Hur svårt skulle det vara att konvertera till en M90 låda? Finns det nån som som säljer ny renoverade lådor och kan få lådan billigare om man lämnar in sin gamla växellåda?

Kom med förslag! :wink:
Användarvisningsbild
av Bäckis
prova att byta olja. slå i mobil 1 motorolja.
det kan få lådan att tystna. fick det tipset av en gammal volvomek för 10 år sen. det funkade på min låda.
Användarvisningsbild
av Compactmannen
Okej! Kanske ska prova att byta olja i växellådan :D

För tillfället låter det bara lite grann om 1ans och 2ans växel!

Vilken viskositet ska man till lådan? Nån aning om hur mkt oljerymden är i lådan? :wink:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
emwtur skrev:Skall det inte vara ATF olja i en overdrive ?
/emwtur
Ska vara atf i alla volvolådor till rödblock i princip, men tror inte det spelar någon större roll om man häller i vanlig olja. Har kört icke atf i flera lådor utan märkbar skillnad.

Ska vara 2,3 liter i en m46.

Om du ska byta olja kan det vara bra att rensa filtret också. Sitter innanför locket ( sumpen ) men det är ett lite halvavancerat ingrepp.
Användarvisningsbild
av Bäckis
Compactmannen skrev:Okej ska nog prova att byta olja har lite Mobil1. :P

Sitter filtret bakom plåtlocket under växellådan? Vad är det för risker att rengöra filtret?
Inga risker. Det är bara bra så det kan fortsätta att fånga skit. Men du kan se i filtret om det sitter små "guldkorn" det betyder att det släppt spån från något av dreven och det är mindre bra.
Fast när min låda tappade tvåans och fyrans växel så köpte jag en 46:a på skroten inkl koppling för en femhundring och sen tog det en kväll att byta....

I mina volvos med manuell låda har jag bytt olja var 6000 mil och förutom den med växellådsras, som i.o.of. hade gått 46000mil när jag köpte den, så har jag aldrig haft något problem med oljud.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]