Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bumbii
Den dör i tid och i otid. Speciellt på tomgång med gas driften igång men händer även med bensin.
Ska beställa en ny luftmassemätare, men bör man ta och göra iordning spjällhuset med? Verkar ju vara ett känt fel på volvo.
Sen larmar SRS på 3 bältessträckare 1 vid föraren och 2 vid passageraren bilen har ej varit krockad men något känt fel att det blir glapp? Har el stolar med på bilen. Och har även märkt att Volvo´s verkstäder är fruktansvärt snuskigt jävla dyra, 5000 spänn för att byta luftmassmätaren "monterat och klart" När man kan hitta för 1400 spänn flång nya. 3600 spänn för 1 kontakt å en skruv :shock:.
Och själva mätaren för gasen fungerar inte heller då den bara kommer ner 2-3 totalt från full till tom.
Volvo ville ha närmare 7000 för bältessträckarna STYCK och arbetet ingår ej.
Finns det något vettigt man kan göra?

Tacksam för svar
av maxfloden
vet inte om detta hjälper, men jag hade samma problem att motorn dog till och från, dock bara när jag körde på gas. det visade sig vara ett relä som behövde bytas, jag gjorde det på bilia och det kostade ca 700 kr har jag för mig.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bumbii skrev:Den dör i tid och i otid. Speciellt på tomgång med gas driften igång men händer även med bensin.
Ska beställa en ny luftmassemätare, men bör man ta och göra iordning spjällhuset med? Verkar ju vara ett känt fel på volvo.
Sen larmar SRS på 3 bältessträckare 1 vid föraren och 2 vid passageraren bilen har ej varit krockad men något känt fel att det blir glapp? Har el stolar med på bilen. Och har även märkt att Volvo´s verkstäder är fruktansvärt snuskigt jävla dyra, 5000 spänn för att byta luftmassmätaren "monterat och klart" När man kan hitta för 1400 spänn flång nya. 3600 spänn för 1 kontakt å en skruv :shock:.
Och själva mätaren för gasen fungerar inte heller då den bara kommer ner 2-3 totalt från full till tom.
Volvo ville ha närmare 7000 för bältessträckarna STYCK och arbetet ingår ej.
Finns det något vettigt man kan göra?

Tacksam för svar

Tror du bör skrota bilen...
Användarvisningsbild
av CarMan
Hur billigt är det at byta lite saker bara för man lärt sig namnet på dom? är det inte bättre att felsöka först?

Tror du på alvar att det koster 3600:- i arbetskostnad?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det finns ett membran i gasregulatorn som ibland kan bli lite dåligt och det orsakar dålig gång främst vid gasdrift.

En rekommendation är att du skaffar en reparationshandbok typ Haynes för din bilmodell och felsöker grundligt, det kan spara många sköna slantar.

Mvh GK
av Bumbii
Jo Haynes är nog inte alls en dum ide, gjorde rent spjällhuset (tacksam till forumet :) ) och det löste tomgångs felen och driften vid gas.
ANG Felsökningen hos Volvo och dom sa precis vad felen var osv och bl.a luftmassmätaren som dom pratade på, som kostade 5000 monterat och klart. Du kan köpa en ny LMM för 1400 utan några som helst problem och jävlig lätt att byta.
Gasspjället skulle ha blivit en dyr historia med men med mycket fakta på forumet så fixade man det själv på en halvtimme å jag vart helnöjd.
Men jag tackar å bockar för alla ideer å förslag
av Jipen
När jag hade samma problem som du rengjorde jag kontakterna på LMM och det löste problemet...
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]