Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toffe
Hej alla erfarna

jag har en 855 t5 1995 automat
ska försöka beskriva symtomen

1 startar bilen utan problem
2 bilen går fint
3 efter en kort stund bubblar det i expansionkärlet
4 vattnet rinner ur expansionskärlet
5 temp mätarn inne i bilen visar normal
6 jag stänger av bilen för att det blir så
7 sen samma veva igen

någon som har en aning om vad detta kan. är tacksam för alla svar jag får mvh Toffe :-)-)
av *pettson*
Se till att få bilen provtryckt. Både varm och kall. Alternativt se till att få ångorna ur kärlet kemkollade mot avgas. Detta för att säkerställa om just topplockspackningen är ett problem. Sjunker bara trycket kan det vara en läcka. Kokningen är då för att trycket sjunkit. Om kemtest visar att avgaser förekommer i kärlet så har du en topplockpackning som gått. Egentligen betyder det inte nåt allvarligt mer än att packningen måste bytas. Det betyder inte automatiskt att toppen är skev eller annat.
av Toffe
hej
tack för ditt snabba svar
gick genast ner till garaget för att se om det fanns någon läcka och upptäckte en spricka på 4cm lång 1 mm brett
presic under sissta gängan där man skruvar på locket expansionkärlet

kan detta vara problet som få den att börja bubbla
av *pettson*
Toffe skrev:hej
tack för ditt snabba svar
gick genast ner till garaget för att se om det fanns någon läcka och upptäckte en spricka på 4cm lång 1 mm brett
presic under sissta gängan där man skruvar på locket expansionkärlet

kan detta vara problet som få den att börja bubbla
Ja det kan det vara. Har du inget tryck så kommer det att koka vid 100 grader trots att 100 grader är normaltemp. Nåt som inte ska ske, det är därför systemet är av trycksatt typ.
Byt kärl omgående.
av Toffe
hej pettson fick tag på ett nytt kärl idag fyllde på med vatten till nästan fullt och den började spotta ut lite vatten när jag startade den ganska omg, därefter så slutade det ,men det började ryka lite vitt från motorn närmast torpedväggen efter ca 5 min och blöddrade lite på gas vad indikerar detta på
av Toffe
övre kylarslangen är kall och hård och såg desutom att det pös ut lite vatten precis på sidan om den tjocka slangen vid kylarn pös det ut lite små vatten bubblor
av *pettson*
Toffe skrev:övre kylarslangen är kall och hård och såg desutom att det pös ut lite vatten precis på sidan om den tjocka slangen vid kylarn pös det ut lite små vatten bubblor
läckage är ju ingen höjdare, och övre slangen ska vara hård, men varm när bilen är varm. Läckage är inget vi vill ha i ett slutet system. Bara att kontrollera och fixa.
av Toffe
ok ska titta på det imorgon undrar bara om jag kan ta en kylare från VOLVO 854-556 GLT 1993 till min

vad tror du den vita röken betyder närmast torpedväggen
undrar oxå hur beter sig den typen av bilom den har trasig topp/packning
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]