Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PalmE
lattjolarsson skrev:Nån som vet vad skatten är på T4:an?
1245:- för manuell och 1485:- för automat.
av sandberg80
Pratade med säljare idag och han påstod att T3 & T4 bara kommer säljas till MY12. Och det var fortfaradne osäkert om etanolmotorn (T4F), de väntade på mer information men förhoppningen var att den skulle vara klar till våren.
Användarvisningsbild
av betterlead
sandberg80 skrev:
betterlead skrev:Och var har vi biogasalternativet? Jag tycker att det är märkligt att man fortfarande satsar så hårt på fossilbränsledrivna motorer. Ingen framtid...
Fast är inte det rätt generellt. Man lanserar bilen i steg1. Steg 2 så kommer alla miljömotorer etc. Allt för att få två ordentliga skjudsar i försäljningen. Man lägger inte alla korten på bordet dag1
Jag tror att ett riktigt smart kort på bordet hade varit, att för tjänstebilssektorn kunna presentera V60 med en biogasmotor. Det hade varit en solklar vinnare.
Nu tvivlar jag ens på att man har tänkt sig en V60/S60 med gastank. Se så illa det blev med V70II:n. Halva bagageutrymmet borta för att tanken skulle få plats. Jeez, vilken miss!
av Lazy
Grannens S60 D3 aut. har nu gått 900mil blandad körning och han ligger på en förbrukning 0,67 (ej färddator)
och är mycket nöjd med bilen/motorn.
av sweborn
Hur hänger dagens 2.0T motor ihop med den 2.0 GTD jag läst om tidigare? Är det samma motor eller kommer det en snålare 200 hästare framöver?

En XC60 D5 har en relativt hög uppgiven blandad förbrukning jämfört med en V70 D5. K'änns inte som att skillnaden är i relation till frontarea på bilarna. V70 är en stor bil. V70 D5 läste jag var även i verkligheten snål i jämförelse med en BMW 520d Touring i en ganska ny provkörning/test. Inte lika snål som BMW'n, men den har ju en cylinder extra vilket är ett mervärde. Innebär det att XC60 också kommer att uppdateras med motsvarande motorversion som V70 fått?

Har också noterat prisökningarna och -minskningarna på bilkonfiguratorn, samt att jag kan bygga en ex. A4 allroad precis som jag vill ha den för samma pris som en XC60 i det utförande jag vill ha. Eller en BMW 325d Touring etc. Mercedes säljer nu C250CDI kombi automat 4-matic business edition för lite över 400'. Potential i den motorn kanske med 204hk/500Nm ur en 2.2 liters fyra. BMW har dock en ny modell på G ganska snart och Mercedes en facelift i vår enligt motorpressen.

Det är bara att hoppas att Volvo kan hålla ut med dessa priser och skapa förutsättningar för att bygga riktiga premiumbilar. Idag tycker jag en XC60 vore riktigt trevlig, rentav den trevligaste av alla bilar ovan, men rent krasst känns en A4 allroad eller BMW 3-serie som mer seriöst ihopskruvade bilar. Jag menar då upplevd kvalitet, inte med avseende på hållbarhet räknat i tid till haveri eller annat. Rekrytering av några tyska inredningsingenjörer med mikrometrarna i fickorna samt skräddare med dess telefonlista av kohudsleverantörer borde vara i topp på Volvos prioritetslista, men det är bara min uppfattning.
av Arese
Mig veterligen är det samma maskin i XC60, XC70 och V70 D5 av årets modell. Men tittar man på förbrukningssiffrorna så kan man ju undra... Förövrigt drog V70:n 0,88 i ovan nämnda test och BMW:n 0,72 så viss skillnad är det ju.

Kan bara hålla med dig avseende kvalitetskänsla i de bilar du jämförde. Har en XC60 och en trea och BMW:n känns avgjort mer påkostad i material och sammansättning. Men som du skriver så har trean funnits ett tag nu, Mercan ska faceliftas och Audi är ju en bil för revisorer så den kan man ju inte köpa :D

Tycker att de bilar du jämför kanske inte är helt av samma karaktär men köp du dig en XC60 med den uppdaterade interiören. Känns som en modern och vettig familjekärra!

Mvh
Arese
av sweborn
Ja, de är inte helt lika i karaktären, men jag misstänker att V60 inte erbjuder samma utrymmen som XC60? Får se efter när jag hittat en V60 i verkligheten.

Är egentligen ute efter en vanlig kombi, men V70 känns onödigt stor för en bil med så relativt klent baksäte. Dessutom ligger väl V70 också nära en facelift?

Idealet är en bil med relativt måttliga yttermått (under V70,A6,E-klass,5-serie i storlek) men ändå en rymlig kupe med ett hyfsat baksäte och hyfsat bagage. Tycker XC60 passar in relativt bra.

Hur som helst, det händer mycket kring Volvo och det är roligt.

Finns det bilder på XC60 med den uppdaterade interiören någonstans?
av Arese
Har inte sett V60 bagaget IRL men skulle tro att det är bra mycket mindre än XC60:ns. Bagaget i XC60 är dock ganska mycket mindre än V70, märks tydligt om man har barnvagn.

Har tyvärr inte tillgång till några bilder på nya XC60 interiören men jag har för mig att jag sett dem någonstans, minns dock ej var... Nya interiören ska väl produceras from v 45 har jag för mig så det borde ju komma bilder snart.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Lika stort bagage som XC60 är det inte riktigt i V60. Jag har inga exakta mått här just nu men det ser lite 'grundare' ut plus lite smalare. Men ingen jätteskillnad!

V70/XC70 är dock betydligt mer lättlastat och rymmer mer.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Lika stort bagage som XC60 är det inte riktigt i V60. Jag har inga exakta mått här just nu men det ser lite 'grundare' ut plus lite smalare. Men ingen jätteskillnad!

V70/XC70 är dock betydligt mer lättlastat och rymmer mer.
Hummmm...visst är det jätte skillnad mellan XC60 o V60 utrymmesmässigt i bagaget !, V60 är tom mindre litermässigt än V50 med uppfällt baksäte
XC 60 är inte mycket mindre än en V70.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]