Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Tjenare hopps!
Jag och kompisen fick en ide. så vi gick och köpte en 16v motor med elhärva, och boxar!
bilen som motorn var tagen från är en
740 16v års mod 88 med katt!
och nu har vi en 740 gl 88 med katt, 8v.
så vi tänkte montera in 16v i 740n, men frågan är då kan man montera i den, och bara byta boxarna? utan några problem? eller är det något mer vi skall skaffa/tänka på??

Någon som vet vart man kan köpa extraktorgrenrör till 16v?

och balansaxeln som sitter under insuget kan man ta bort den?

MVH
av Volv8
volvo944gl skrev:Tjenare hopps!
Jag och kompisen fick en ide. så vi gick och köpte en 16v motor med elhärva, och boxar!
bilen som motorn var tagen från är en
740 16v års mod 88 med katt!
och nu har vi en 740 gl 88 med katt, 8v.
så vi tänkte montera in 16v i 740n, men frågan är då kan man montera i den, och bara byta boxarna? utan några problem? eller är det något mer vi skall skaffa/tänka på??

Någon som vet vart man kan köpa extraktorgrenrör till 16v?

och balansaxeln som sitter under insuget kan man ta bort den?

MVH
ja det ska bara vara att byta motor och boxar. Det ni ska tänka på är att antingen får ni byta framaxelbalken för att 16v-motorn har annorlunda motorfäste på ena sidan eller så får ni bygga en adapter till den sidan. Sen kan det vara så att huvudcylindern/bromsservot kan ta i insuget beroende på vilken modell av bromsservo och huvudcylinder ni har.

Extractorrör kan ni köpa på KG trimning
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]