- mån 20 sep 2010, 18:28
Om det håller i sig har vi nu tre olika åtgärder som fungerat (3st startmotor, 1st plusledning och 1st extrajord)
samtidigt som samma åtgärder inte hjälpt för andra (2st startmotor, 1st plusledning och 1st extrajord) ?:-/
Även om Erik är den ende som blivit symptomlös av extrajorden rekommenderar jag ändå alla att montera extrajordning mellan startmotor & chassi. Om inte annat så får man bättre snurr på startmotorn vilket är nyttigt speciellt på vintern.
//Janne
tryckåpysnicke skrev: Ska uppdatera lite:Gratulerar till framgången ! Som jag beskrev tidigare i tråden gjorde den åtgärden ingen som helst skillnad för mig.
Jag tog loss och öppnade ECM. allt såg bra ut, kontakterna var rena och jag hittade inga kallödningar.
Provade även att byta pluskabeln till startmotorn och då märktes det direkt att bilen blev sig själv igen.
Nu startar den precis som den ska utan några fladder, tveksamheter eller gnisselljud!
Den gamla kabeln måste stört ut positionsgivaren på nått sätt precis som flera varit inne på, den nya kabeln drog jag runt luftburken och säkringsdosan för att komma bort en bit från motorn.
Känns lite tråkigt att man fick byta två impulsgivare, en kamaxelpositionsgivare och en startmotor i "onödan" men nu är jag iaf riktigt glad att bilen fungerar igen! Firade idag med att serva bilen och montera en motorvärmare. :D
Om det håller i sig har vi nu tre olika åtgärder som fungerat (3st startmotor, 1st plusledning och 1st extrajord)
samtidigt som samma åtgärder inte hjälpt för andra (2st startmotor, 1st plusledning och 1st extrajord) ?:-/
Även om Erik är den ende som blivit symptomlös av extrajorden rekommenderar jag ändå alla att montera extrajordning mellan startmotor & chassi. Om inte annat så får man bättre snurr på startmotorn vilket är nyttigt speciellt på vintern.
//Janne