Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
tryckåpysnicke skrev: Ska uppdatera lite:
Jag tog loss och öppnade ECM. allt såg bra ut, kontakterna var rena och jag hittade inga kallödningar.
Provade även att byta pluskabeln till startmotorn och då märktes det direkt att bilen blev sig själv igen.
Nu startar den precis som den ska utan några fladder, tveksamheter eller gnisselljud!
Den gamla kabeln måste stört ut positionsgivaren på nått sätt precis som flera varit inne på, den nya kabeln drog jag runt luftburken och säkringsdosan för att komma bort en bit från motorn.

Känns lite tråkigt att man fick byta två impulsgivare, en kamaxelpositionsgivare och en startmotor i "onödan" men nu är jag iaf riktigt glad att bilen fungerar igen! Firade idag med att serva bilen och montera en motorvärmare. :D
Gratulerar till framgången ! Som jag beskrev tidigare i tråden gjorde den åtgärden ingen som helst skillnad för mig.

Om det håller i sig har vi nu tre olika åtgärder som fungerat (3st startmotor, 1st plusledning och 1st extrajord)
samtidigt som samma åtgärder inte hjälpt för andra (2st startmotor, 1st plusledning och 1st extrajord) ?:-/

Även om Erik är den ende som blivit symptomlös av extrajorden rekommenderar jag ändå alla att montera extrajordning mellan startmotor & chassi. Om inte annat så får man bättre snurr på startmotorn vilket är nyttigt speciellt på vintern.

//Janne
Användarvisningsbild
av iigloo
Efter flera problemfria starter med den nya nyckeln började bilen krångla här om dagen. Nu värre än någonsin. Felsökning fortsätter för min del :/
Användarvisningsbild
av Jakris
iigloo skrev:Efter flera problemfria starter med den nya nyckeln började bilen krångla här om dagen. Nu värre än någonsin. Felsökning fortsätter för min del :/
Tråkigt, men det var tyvärr bara ett sammanträffande som jag sade då.

Jag föreslår att du monterar extrajord, helst direkt mellan startmotor-chassi som jag (eller möjligen startmotorbult-chassi som senare Erik) beskrivit tidigare i tråden. Det är den billigaste/enklaste åtgärden som i och för sig bara i Eriks fall löst problemen (enligt senaste rapporten) men i vilket fall ger värdefull extrasnurr på startmotorn i vinter.
Användarvisningsbild
av iigloo
Jag har snackat med Teknikern och han har frågat runt på verkstaden. Det är ingen som vet eller har några tips. Att det skulle ha att göra med startmotorn eller ström och jordning till den var det ingen som trodde på inklusive han själv. De snackade om bränsle tryck, tändspolar och fan och hans moster.
Jag tycker det är både ledsamt och skrämmande att de totaldissar kundens förslag och börjar gissa på egna helt otroliga orsaker.
Jag upplyste att det inte är fel på bränslesidan efter som det stinker bensin vid felstarterna och bilen visar inga som helst felsymptom under körning. Tändspolar, tändkablar etc etc kan det inte heller vara eftersom bilen går rent och fint vid körning.
De vill inte göra något alls med bilen innan de får en felkod eller något mer konkret.
Då jag är utbildad fordonselektriker fick jag förklara för Teknikern att elfel inte alltid ger solklara symptom som vid mekaniska fel. Fick bara till svar att någon måste betala kalaset och att gissa sig fram genom att byta komponenter är inget de kommer att göra.

Åh, vad jag börjar bli less på skiten.
av Psyko
iigloo skrev:Fick bara till svar att någon måste betala kalaset och att gissa sig fram genom att byta komponenter är inget de kommer att göra.

Åh, vad jag börjar bli less på skiten.
Men det är väl bara informera dom att du betalar för det dom gör ??
För det är du väl beredd att göra ?
Användarvisningsbild
av iigloo
Psyko skrev:
iigloo skrev:Men det är väl bara informera dom att du betalar för det dom gör ??
För det är du väl beredd att göra ?
Det är ett garantiärende och jag ska inte betala deras felsökningskostnader. Så svaret är nej på frågan om jag tänker betala.

Har bytt Tekniker nu och han har lite mer kunskap, så vi får se vad det resulterar i. Han var väl medveten om detta fenomen och att det faktiskt existerar.
Han gjorde rent gasspjället som är det nya typen. Nu går motorn jämnare och är mer lätthanterlig på låga varv. Spjället var tydligen fullt med svart smet, som han sa. Pappret såg ut som att han torkat en nerskiten sotare i arslet :D
Användarvisningsbild
av Jakris
iigloo skrev:Nu har jag fått bollen i rullning! Äntligen!

Angående startproblemet sa den mer erfarne teknikern direkt att det var växellådan som tappar kontakt. Kontaktytorna ärgar så växellådan inte kan jorda.
Han föreslog att först rengöra bulten till startmotorn (gjort). Sedan demontera och rengöra kontaktytorna för startmotor och jorda växelådan ordentligt. Sista steget är att byta startmotor.

Allt detta kommer Volvo att stå för, enligt Teknikern. Skönt att den mer erfarne Tekniker fanns på plats och kunde konstatera och berätta att felet faktiskt existerar och att det går att lösa.
iigloo skrev:Jag har snackat med Teknikern och han har frågat runt på verkstaden. Det är ingen som vet eller har några tips. Att det skulle ha att göra med startmotorn eller ström och jordning till den var det ingen som trodde på inklusive han själv. De snackade om bränsle tryck, tändspolar och fan och hans moster.
iigloo skrev: De vill inte göra något alls med bilen innan de får en felkod eller något mer konkret......... Fick bara till svar att någon måste betala kalaset och att gissa sig fram genom att byta komponenter är inget de kommer att göra.
Det verkade som om verkstaden började ta tag i saken tidigare, men hörde aldrig hur det gick efter rengöring av bultarna. Jag förstår visserligen att det inte gjorde någon skillnad, men gick de aldrig vidare med jordning och startmotor som de lovat? Felkoder kan du glömma eftersom Volvo har lagt in filter för den här typen av korta störningar för att inte bli överösta av felkoder.

Vad är det för firma du har råkat ut för? :shock:
Häv köpet och lämna tillbaka bilen medan du har garanti, med hänvisning till felet som de uppenbarligen inte tänker göra något åt :!:
Eftersom symptomen blir värre och värre med tiden (år efter år) står du annars till slut med en omöjlig bil utan garanti.

//Janne
av Nefix
Hej !

Har också varvärknar fladder på min men den startar alltid.
Ibland får man dock gnugga på ett par sek extra och ibland fladdrar den till, startar men stannar på en gång. Vrider om nyckeln en gång till och den startar direkt.
I oktober hade vi en jäkligt regning dag och då dog den efter start, motorn var halv varm. Vid uppstart igen tändes motorprestanda nedsatt men den släcktes efter 20 sek körning och bilen var helt normal. Har ej återkommit.

Varvräknar fladdret kommer som sagt till och från och vissa gånger får man nöta på lite extra eller starta en gång till.
Är det samma bekymmer med startmotorn som ni andra verkar ha ?.

ps. är en automat.
Användarvisningsbild
av Jakris
Med tanke på våra samlade erfarenheter så ligger startmotorn närmast till hands vad gäller varvräknarfladder, se min gamla sammanställning från september nedan. Jag har dock inte kunnat bevisa med mätningar vad skillnaden var.

"Om det håller i sig har vi nu tre olika åtgärder som fungerat (3st startmotor, 1st plusledning och 1st extrajord)
samtidigt som samma åtgärder inte hjälpt för andra (2st startmotor, 1st plusledning och 1st extrajord) ?:-/"

//Janne
Användarvisningsbild
av hakank
Vill meddela att min bil inte mottänt sedan jag bytte till reservnyckeln i september. Har inte haft koll på varvräknaren speciellt noga dock. Hade tänkt mäta batterispänningarna i resp. nyckel men det harinte blivit av ännu.

/Håkan
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 27

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta