Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av breakdown89
hej har en volvo 740 88a med b230f och zf automatlåda.

det upp står ett ljud som ett energiskt knackande efter ett tag om man kör bilen, igår så uppstod det efter 10mil idag efter ungefär 2 mil.

låter som att det kommer från undersidan av bilen.

Har kollat olja i motorn och de ser bra ut, och även kollat olja i automatlådan och de såg bra ut också.

vad finns det som kan knacka under bilen? vill minnas att det försvinner om man gasar på :/
av breakdown89
emwtur skrev:drivknutar eller stödlager till kardan kanske ?
ja kanske, killen som hade den sa att plåten till katen levde om lite, men kan inte tänka mig att de ska låta som att de knackar som fan.

får ta och fli mig under bilen och kolla någon dag
av breakdown89
efter lite undersökningar så låter det som att knacket kommer från växellådan, det är en zf, några förslag på hur jag ska gå till väga för att undersöka lådan mer? märker även att det vibrerar när man gasar och ligger i lägen P och N
och orsaker till varför den knackar?
av rd350
Har inte varit med om det på just en 230-motor men på 960 och 850 händer det att medbringarplåten ("svänghjulet") spricker, då knackar det som ett riktigt dåligt vevlager. Tar man bort startmotorn kan man känna om plåten känns "fast". Spricker den så spricker den runt vevaxeln där den är fäst.
av breakdown89
rd350 skrev:Har inte varit med om det på just en 230-motor men på 960 och 850 händer det att medbringarplåten ("svänghjulet") spricker, då knackar det som ett riktigt dåligt vevlager. Tar man bort startmotorn kan man känna om plåten känns "fast". Spricker den så spricker den runt vevaxeln där den är fäst.
Okey, så jag ska skruva lös startmotorn och känna om plåten känns fast.
hur går jag till väga sedan om den nu är fast eller inte?
hur farligt är det att köra sunt med detta? tänkte på motor och låda i förstahand andra hand mig :)
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]