Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av farmerswalk
Innan jag köpte min nuvarande bil V70 2.4T-01 så hade jag en S70 T5:a som endast var isatt sportluftfilter i. Min fråga är den - hur mycket kan effekten skilja på dessa motorer? Min bil gjorde lätt mätaren ut och visaren var på väg ner mot räkneverket innan jag släppte. Provade ett antal bilar med likadan motor och ingen av dessa hade samma "tryck" i motorn. Nu ska det tilläggas att jag inte hade AC i min men kan det göra så mycket?

Konstig fråga men nån som vet?
Användarvisningsbild
av calle_g
Jag är inte helt säker på att det gäller din bil men jag vet att Volvo "strypt" ett antal av de senaste modellerns till max 210km/h för att komma billigare undan i däckklass och försäkring i vissa länder m.m. Tror det bara är T5 och R modellerna som de släpper ända upp till 250 knutar. Och jag kan även tänka mig (obs, vet ej!) att om de stryper en bil till 210km/h så växlar de den på totalt sett bästa sätt så då kan det säkert kännas som att den "toppar" i den farten fast effekten skulle kunna räcka till för mer.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jo men detta gällde ju en 97:a. Och jag körde bilar med likadan motor.
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
vet inte hur det är på s70.Men hade en 850 t5 -95.Den gjorde mätaren ut utan några problem. även ecc.
Senast redigerad av 1 nattjobbarn, redigerad totalt 0 gånger.
av Perra N
En T5 ska väl klara strax under 240 verklig fart, men är bilen chipsad så orkar dom oftast gå till varvstoppet även på 5:an. Dock inte med kjolar och feta fälgar.... ;)

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]