Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Modigh
Hej!

Jag har precis köpt en 740 -86a med B230E.
Den fungerade först , men efter en stunds körning så dog bilen efter lite längre gaspådrag / pumpgas.
(Lekte med andra ord)

Den bara dog i farten alltså, rullade med växel i och tändningen i läge 2, inget hände. Stannade och provade starta ca 1min senare, då gick den igång. Sen nästa kurva man gasade på / pump gasade , dog den igen. Och startade efter ca 1min. Det upprepade sig 3-4 gånger, sen dog bilen och ville inte starta igen.

Vad kan det vara för fel?

Soppa pumpen går inte i läge 2 på tändningen, Men läste någonstans att på E motorn gick den bara på starten?
Provade att byta relä till ett liggande jag hade från en 940, men det var nog inte lika för då gick pumpen konstant på läge 2.

Tog då bort ett stift och det luktade bensin. Lade det mot insuget och körde på starten, hände inget, lade den även mot fjäderbenet och grenröret. Provade med ett annat stift, inget skillnad.

Bytte då alla tändkablar, tändspolen och kollade fördelarlocket vilket såg nästan nytt ut.
Men startar fortfarande inte.

Har läst lite angående Hallgivare som ska sitta i fördelaren, hur får jag bort den? Och går det att se på något sätt om den är trasig?

Vad annars kan det vara för fel?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Modigh
av Johnnie
Kolla först på varvmätaren när du försöker starta om den hoppar lite, det visar att givaren i fördelaren är hel, har jag hört... :wink:
Kolla sen om det kommer fram + 12 volt till tändspolen vid startförsök, och att anslutningarna på den är fräscha och sitter ordentligt och inte glappar.
Om det kommer 12 volt, men ingen högspänning från tändspolen, testa med en annan spole.
När du testar högspänning med tändstiftet, ta en vanlig elkabel och vira runt gängan på tändstisfet och sen vira runt en jordad skruv eller liknande så du vet att den får ordentlig kontakt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Öppna originalreläet och löd om alla lödningar i reläet, dina symptom kan tyda på kallödningar i nämnda relä.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Modigh
Johnnie skrev:Kolla först på varvmätaren när du försöker starta om den hoppar lite, det visar att givaren i fördelaren är hel, har jag hört... :wink:
Kolla sen om det kommer fram + 12 volt till tändspolen vid startförsök, och att anslutningarna på den är fräscha och sitter ordentligt och inte glappar.
Om det kommer 12 volt, men ingen högspänning från tändspolen, testa med en annan spole.
När du testar högspänning med tändstiftet, ta en vanlig elkabel och vira runt gängan på tändstisfet och sen vira runt en jordad skruv eller liknande så du vet att den får ordentlig kontakt.
Tack för svar, Varvmätaren rör sig inte.
Har provat med 2 tändspolar och båda får ström , och den ena har ju fungerat tidigare.

Köpte en bättre begagnad fördelare med hallgivare igår, monterade den men fortfarande ingen gnista.

Kan tändboxen vara felet?
Användarvisningsbild
av Modigh
gnestakalle skrev:Öppna originalreläet och löd om alla lödningar i reläet, dina symptom kan tyda på kallödningar i nämnda relä.

Mvh GK
Det kommer ju soppa, så bränslerelät är ju fungerande.
Det är tändningen som inte funkar.. ??:-/
av curreing
Startproblem! Efter väderomslag.
Har en S60 som inte vill heldöd ibland
1. Jag tar en hammare och slår till tändspolen. Funkar.
2. Sprayar tändspolen (jordningen) med 5.56. Funkar
3. Rycker i jordkabeln Funkar
Allt bygger nog på jordfel?
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]