Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av percy
#44676
Hej!

har surfat runt på en del olika fourm och letat svaret på min fråga. OM jag har en defekt ECC eller inte?! Jag har skaffat mig en uppfattning själv om vad som ska/behövs göras men vill gärna höra vad någon "know-how" kille tycker/tror.

Symptom.

1. Vid tomgång (ca 1500rpm, AC påslagen). Förändras motorvarvtalet med till och frånslagning av kompressorn. Tidsintervallet är ca 2-3s.
2. Under körning hörs ett tydligt distinkt knäppande ljud från höger passagerarsida. intervallerna ca 2-4s. Bilen går ryckigt map. kompressorns intervaller.
3. När motorn slås av hörs ett kraftigt väsande ljud bakom instrumentpanelen. Mittåt till. Om jag ska försöka beskriva det så låter det som om en tryckbehållare som tappar sitt tryck. Kan även höra ett väsande ljud från "lådan" där kompressorn är belägen.
4. Det kommer fortfarande kyla.

Som ni kanske förstår så är det de täta till-/frånslagsintervallerna jag hakar upp mig på.

Med det i bagaget har jag några specifika frågor.

1. Jag har fått indikationer om att materialet i kondensorn böts kring -98 till ett mindre korrosionsbenägetmaterial/konstruktion. Stämmer det?
2. Vad säger TIE om reparationen kondensorbyte? Specifikt rostskyddet?
3. Hur stort läckage kan man acceptera i en klimatanläggning? Jag menar att det kommer att läcka är utom tvivel med det material som finns i bilars klimatanläggningar men hur ofta är acceptabelt att måsta fylla på?
4. Det väsande ljudet som man hör när man slår av bilen är det endast en tryckutjämning mellan låg- och högtryckssida i anläggningen? Det kan inte vara en felindikation någonstans?
5. OM, man felsöker på verkstad vad bör MINST ingå i en sådan felsökning och vad bör det kosta?

Puuh...Det var mycket text men jag hoppas att någon har ork att hjälpa mig.

// Percy
av Perra N
#44694
Har du kollat om du behöver fylla ac-systemet? Till/frånslag sker oftare om köldmedia saknas. Att motorn kompenserar för kompressortillslaget är helt ok.
Senast redigerad av 1 Perra N, redigerad totalt 0 gånger.
av tkaren
#44806
percy skrev:Hej!

har surfat runt på en del olika fourm och letat svaret på min fråga. OM jag har en defekt ECC eller inte?! Jag har skaffat mig en uppfattning själv om vad som ska/behövs göras men vill gärna höra vad någon "know-how" kille tycker/tror.

Symptom.

1. Vid tomgång (ca 1500rpm, AC påslagen). Förändras motorvarvtalet
med till och frånslagning av kompressorn. Tidsintervallet är ca 2-3s.

2. Under körning hörs ett tydligt distinkt knäppande ljud från höger passagerarsida. intervallerna ca 2-4s. Bilen går ryckigt map. kompressorns intervaller.
3. När motorn slås av hörs ett kraftigt väsande ljud bakom instrumentpanelen. Mittåt till. Om jag ska försöka beskriva det så låter det som om en tryckbehållare som tappar sitt tryck. Kan även höra ett väsande ljud från "lådan" där kompressorn är belägen.
4. Det kommer fortfarande kyla.

Som ni kanske förstår så är det de täta till-/frånslagsintervallerna jag hakar upp mig på.

Med det i bagaget har jag några specifika frågor.

1. Jag har fått indikationer om att materialet i kondensorn böts kring -98 till ett mindre korrosionsbenägetmaterial/konstruktion. Stämmer det?
?
2. Vad säger TIE om reparationen kondensorbyte? Specifikt rostskyddet?
?
3. Hur stort läckage kan man acceptera i en klimatanläggning? Jag menar att det kommer att läcka är utom tvivel med det material som finns i bilars klimatanläggningar men hur ofta är acceptabelt att måsta fylla på?
0,5 hg/år
4. Det väsande ljudet som man hör när man slår av bilen är det endast en tryckutjämning mellan låg- och högtryckssida i anläggningen? Det kan inte vara en felindikation någonstans?
Inget fel
5. OM, man felsöker på verkstad vad bör MINST ingå i en sådan felsökning och vad bör det kosta?
Kontroll av mängden köldmedium, ev,läckage kontroll, funktionskontroll.
1000:- + köldmediet


Puuh...Det var mycket text men jag hoppas att någon har ork att hjälpa mig.

// Percy
T
av percy
#45074
Tack för er input.

TIE är väl Volvos egna interna infosystem där kampanjer (garantier) på olika modeller finns listade. Information som inte konsumenten får veta något om men väl ändå finns för den som har insikt, något jag tyvärr saknar. Jag är nyfiken om vad som står där rent allmänt ang ECC och specifikt då på min bilmodell. Någon som känner för att dela med sig möjligen?

Att fylla systemet är en logisk konsekvens av symptomen antar jag. Problemet är att om jag uppfattat det rätt så innehåller systemet ca 700g kylmedia när det är fullt. Som tkaren skrev kan ett acceptabelt läckage vara ca 5g/år. Det skulle i så fall innebära att bilen får bli 140år innan det är helt tomt och kanske 70år innan man måste fylla på. Min bil är måhända inte ny men inte så gammal ännu... :)

Alltså föreligger ett läckage som måste åtgärdas först.

Är det någon som har en aning om vad som är vanligaste felen? Det man läser om på olika forum är fel på förångare etc. Alltså fel som kostar skjortan men vad är vanligast?

// Percy
Användarvisningsbild
av A80TD
#45080
0.5 hg = 50 g
Så du får dividera åren med 10. :)
Kan inte nåt om AC-system, men på en annan bil där jag har slut kylmedia så syns det att det har fuktat på en slang i änden där slangkopplingen är pressad.
av percy
#45086
Dang

:oops:

/ percy

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]