Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Hej igen.

"nej, när jag drar ut kontakten till släpvagnskopplingen händer ingenting, därför tror jag inte att felet kommer därifrån".

Förstår inte riktigt vad du menar med citatet ovan.

Men du har alltså inte tagit isär kopplingsdosan på bilen.
Då är det nog ingen idé att göra någonting annat innan du har kollat den för det är det troligaste felet och inte alls ovanligt.

"men vad ska jag leta efter därinne"?

Troligtvis behöver du inte leta alls för det brukar vara en enda "gägga" bland kablar och kopplingsplint när det blivit kortis där.
Det som händer är att kontakthuset som är av alumin. oxiderar med luftfuktigheten och oxiden sprider sej då i hela kopplingshuset och orsakar kortslutning mellan olika kablar/kontakter.
Det kan bli olika fenomen beroende på vad som kortslutits.
Ofta är det så oxiderat att man måste byta hela kontakten, samt klippa av och renskala kabeländarna.

En sak som dock gör mej lite osäker är om alla stift i släpvagnskontakten är spänningslösa när tändningen är av, nyckeln urtagen och ljusomkopplaren står i normalläge.I ett sådant fall skulle man kanske fundera om något annat fel än just släpvagnskontakten.
Finns kanske någon annan på forumet som vet mer om detta. Har ej tid att kontrollera detta just nu.

Innan man monterar ihop kontakten så bör man fylla hela huset runt kopplingsplinten och kablarna med vaselin för att skydda kablarna mot framtida oxidering.
Se också till att kabelgenomföringen är tät och att inga kablar ligger och nöter mot någon plåtkant.

Sen vill jag att du hör av dej hur det såg ut när du kontrollerat släpvagnskontakten.

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av emwtur
tuxedo skrev: En sak som dock gör mej lite osäker är om alla stift i släpvagnskontakten är spänningslösa när tändningen är av, nyckeln urtagen och ljusomkopplaren står i normalläge.I ett sådant fall skulle man kanske fundera om något annat fel än just släpvagnskontakten.
Finns kanske någon annan på forumet som vet mer om detta. Har ej tid att kontrollera detta just nu.
finns det inte ett stift för ständig 12V för att driva kylskåp i husvagnar etc.
inte alla drar fram det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt

alltså - det kan trots allt vara kontakten !

/emwtur
av tuxedo
Tack för den hjälpen "emwtur".

Det är som du skriver, har googlat runt lite och en del bilar har faktiskt 12 V direkt från batteri utan att gå genom tändningslåset, och då på stift 54g.

Så det är nog bara att riva isär släpvagnskontakten.
Mitt råd är att byt då hela kontakten, den är relativt billig.
Glöm bara inte att koppla ur batteriet innan.

//tuxedo.
av kalle945
tuxedo skrev:Hej igen.

"nej, när jag drar ut kontakten till släpvagnskopplingen händer ingenting, därför tror jag inte att felet kommer därifrån".

Förstår inte riktigt vad du menar med citatet ovan.
Hej igen!

Det finns en koppling inne i bilen, nära vänstra bakljuset. Att dra ut stickproppen där borde koppla ur hela släpvagnskopplingen så att den inte skulle kunna orsaka problem - trodde jag...?

Tusen tack för förklaringen!Ska höra av mig när jag har öppnat dosan.
/Kalle
av tuxedo
Hej.
Om du inte säkert vet att den kopplingen skulle koppla ur släpvagnskontakten så tror jag inte det.
Har aldrig hört eller sett någon sådan koppling.
Jag menar att detta kanske är en koppling till något annat.

Har du en multimeter kan du ju enkelt kolla detta med att mäta om det finns 12 V spänning på stift 54g (multimeterns + kabel på stiftet och - kabeln på ett bra jordställe).

Dra sedan ur nämda koppling och se om spänningen på stiftet ligger kvar eller ej.

Om du inte har någon multimeter kan du ju prova med en 12 V glödlampa.
Testa noggrannt ett par tre gånger och se till att få bra kontakt.

//tuxedo.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]