Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Taskolle
#450316
Tjenare, har ett problem med min V40 2.0 97.

När jag är ute och kör så kan hastighetsmätaren/varvtalsmätaren och cd bara dö. dom slutar och funka i ca 3 sekunder för att sedan hoppa igång igen. Vad kan det vara? generatorn? Batteri?

Tack på förhand.
#450321
Kan vara en glappkontakt. Hur är CD:n inkopplad, på vilken krets, är det original?

Händer det under vissa omständigheter, t.ex ett gupp i vägen, att du slår av eller på strömförbrukare eller nåt annat?

Mvh GK
#450388
Har haft så ett tag men för mig så dog allt i bilen :shock: ganska läskigt när man ligger i 100. Men för mig var det bara ett dåligt batteri så du kan ju testa att ladda det .
#450428
Du kan ju börja med detta.

OBS NÄR DU JOBBAR MED KABLAR VID GENERATORN KOPPLA BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!!!

GENERATOR
Kontrollera att generatorn sitter korrekt monterad. Kontrollera att rem eller remmar är felfria och korrekt spända (man trycker ned remmen mitt emellan remskivorna. djupet skall vara 6-8 mm).

KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!
Kontrollera att alla anslutningar till generatorn( lossa gör rent och anslut igen). Kabeln från anslutning B+ går ner till Startmotorn, lossa gör rent och innan du ansluter igen så mät upp att kabeln mellan generator och startmotor är OK. Passa också på att på samma sätt kontrollera kabeln mellan startmotor och batteriet. Anslut kablarna igen.

Ta loss och rengör batteriets kabelsskor en i taget, minuspolen först. Spänningsmät batteriet, om spänningen ligger vid c:a 10 V eller lägre kan det kasseras direkt eftersom batteriet troligen har en eller fler defekta celler under 12 V kontrollera batteriets syravikt med syraprovare. Om syravikten är låg så ladda batteriet och mät igen. Om spänningen fortfarande är låg när batteriet är obelastat så är det nog dags att skaffa ett nytt. Ett laddat batteri bör visa minst 12,5 Volt obelastat (minuspolens kabelsko bortkopplad).

Anslut batterikablarna, pluspolen först. Starta motorn och lyssna efter missljud från generatorn.Skrikande ljud från generatorn innebär med stor säkerhet lagerfel och generatorn måste bytas.

Anslut en voltmeter till batteriet, nu skall du kunna avläsa mellan 14 och 15 volt. Slå på strålkastarna, spänningen

skall nu sjunka något för att sedan stiga igen om allt fungerar korrekt.

SYMPTOM_______________TROLIGA FELKÄLLOR
Om spänningen är för låg: Generatorns stator, rotor, dioder eller spänningsregulatorn.
Om spänningen är för hög: Byt spänningsregulator.

Kolla generatorkolen och släpringarna, om kolen är slut så köp nya och montera,var noggrann. Om släpringarna är i dålig kondition, byt då generator.

Om du skall byta generatorn, ta med den gamla av två anledningar, för de första så säkerställer det att du får en som är jämförbar med din gamla. Det kan också vara så att det finns renoverade utbytesgeneratorer och det brukar vara ekonomiskt fördelaktigt. Om du köper en renoverad se då efter att remskiva finns på den du köper annars måste du ta bort den från din gamla och montera den på den du köper.Likadant kan rekommenderas att du tar med den gamla regulatorn om du skall köpa en sådan men i det fallet är det bara för att du skall vara säker på att få en som passar.

Hoppas detta kan hjälpa dig.

Mvh GK
av Taskolle
#450600
Tack för alla svar :) Skulle ut och starta pärlan idag och då var batteriet slut. Ska åka och köpa ett nytt imån. Om det inte hjälper så får jag börja utforska generatorn.
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]