- ons 29 sep 2010, 09:06
#450351
Volvo V40 2.0 2001
När jag skulle köra till jobbet i morse sa det klonk och sedan hade jag 6 olika frilägen istället för växlar. Mitt första antagande var att det var växellådan som gått sönder (=köpa ny bil), men verkstaden jag snackade med sa att det också kunde vara en drivknut (=köpa på Biltema och byta själv).
Jag sitter nu på jobbet och nojjar och har inte möjlighet att kolla upp grejer på bilen, men jag vill gärna ha lite kött på benen inför att komma hem till bilen i kval. Så mina frågor är:
1. Vad skulle det mer kunna vara för fel?
2. Om det är en drivknut - hur ser jag det lättast?
När jag skulle köra till jobbet i morse sa det klonk och sedan hade jag 6 olika frilägen istället för växlar. Mitt första antagande var att det var växellådan som gått sönder (=köpa ny bil), men verkstaden jag snackade med sa att det också kunde vara en drivknut (=köpa på Biltema och byta själv).
Jag sitter nu på jobbet och nojjar och har inte möjlighet att kolla upp grejer på bilen, men jag vill gärna ha lite kött på benen inför att komma hem till bilen i kval. Så mina frågor är:
1. Vad skulle det mer kunna vara för fel?
2. Om det är en drivknut - hur ser jag det lättast?