Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en Volvo V40 2.0T 1999 (kombi).

Har haft lite problem med bromsoket höger bak och har nu köpt ett nytt eftersom smörjningar mm inte hjälpte.

Köpte ett nytt bromsok från Biltema idag. Vet inte vad som sitter på bilen nu men efter att ha öppnat paketet med nya bromsoket såg jag att denna nya del inte alls är likadant som den som sitter på bilen.
Den som sitter på bilen och är trasigt är ett glidok som består av med två delar till bromsbeläggen, men den nya är endast en del (inget glidok).

Gör detta något? Kan man montera dit en annorlunda bromok? Kommer detta påverka bromsning eller handbroms när det sitter olika på olika sidor av bilen? Vad rekommenderar ni? Hittar ingen information om detta på nätet så hoppas på svar här ifall man kan göra såhär, vill inte skruva upp den nya innan jag vet att det är ok.

MvH
Sebbe
Ja det ska ju sitta samma. Men när man köper ok från Biltema (vet inte om det är så på andra ställen också) så får man bara den ena delen av oket. Den del som sitter skruvad i bilen som man skruvar dit oket i följer inte med. Men är det ett helt annat ok har du köpt fel eller så låg det fel i kartongen.
Tomas88 skrev:Ja det ska ju sitta samma. Men när man köper ok från Biltema (vet inte om det är så på andra ställen också) så får man bara den ena delen av oket. Den del som sitter skruvad i bilen som man skruvar dit oket i följer inte med. Men är det ett helt annat ok har du köpt fel eller så låg det fel i kartongen.
Hej!

Ja det är som du säger, dum och nybörjare inom skruva bil som man är fattade jag inte det direkt. Tittade lite mer på bilen och oket och förstod då att det är endast oket som föjlde med och inte själva "fästdelen" .

Tack ändå för svaren :)
Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]

Har det suttit en motor utan turbo i innan så[…]

Ok fattar då får man leva med att funk[…]

Gjorde detta innan mitt förra inlägg Fel[…]