Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RayIV
Hej

Behöver hjälp, har lämnat in bilen till verkstad men ändå inte lyckats bli av med problemet på bilen.
Önskar massor med svar, men skriv tydligt och enkelt inga förkortningar, för jag är helt kass på detta.

Bilen är en S40 T4 från 1999

Problemet började för någon vecka sedan, med att bilen blev svårstartad.
Jag hoppades såklart det skulle gå över och körde några veckor med den, den funkade bra, och funkar faktiskt ännu bra, men bilen mår inte speciellt bra tror jag.

Det kommer blå (inte alltid så jättemycket) men ändå mer rök än vanligt när man startar den.
Den malen på när man vrider om nyckeln, och helt plötsligt startar den, men inte alls så snabbt och fint jag vant mig att den gör.

Jag kan inbilla mig, men den känns lite klenare nu, dock så hackar den inte när den väl är igång, tomgången kan vara lite mer ojämn än vanligt bara.

Det vi har undersökt är

Batteri OK
Nya tändstift
Kollat spridare
Tempgivare 2 olika.
Bränslepump
läst av felkoder (hittar inga)

Vad kan vi/ de på verkstaden mer göra för att hitta felet??

Alla förslag mottages tacksamt, kanske har någon haft liknande fel eller känner någon som haft det?

Tack så hjärtligt!
av qan
Jag tycker att du borde göra ett kompressionstest på din motor iom att du säger att den har blårök och känns klenare, skulle ju kunna vara en kolvring som har gett sig så att cylindern tar in olja -därav rök och klen effekt. Tycker dock att verkstaden redan borde ha gjort det men man vet aldrig.
av RayIV
Finns det en speciell tomgångsmotor??
Kan en defekt turbo göra bilen mer svårstartad? Skall kolla med verkstaden.

Skall även checka om de gjort komp test och kollat tändspolarna..
Ger dålig tändspole t.ex blå rök vid starten?

Tack!
av RayIV
Har pratat med verkstaden nu

Komptest är gjort sedan tidigare, samt att de mätt upp styrkan i tändspolarna, inga fel hitade där.
av Kojje
En sliten turbo läcker ut olja i kompressorhuset och det är när den förbränns som du får blårök men ditt problem kan ju vara 2 saker samtidigt också.
Japp det sitter en tomgångsmotor på framsidan av motorn funkar oftast med en rengöring och lite 5-56 för att få ordning på den.
Värt att kolla upp kan även vara att inte katalysatorn är tät eller bränlsefiltret.
av RayIV
Lösningen verkar vara att koda om fjärrkontrollen till låset, det har tydligen påverkat startspärren på något sätt, konstigt värre tycker jag, men nu verkar det som sagt funka iaf! Kan ju vara bra att veta om någon har samma problem.
Volvo 945 STARTAR EJ

Om den fortfarande har gnista, tänder den p&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]