NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
crumpets skrev:Det var som själva fan. En klasskompis servade sin v50 i våras och det kostade 3900 på helmia. Jag antog att det var nånslags storservice, hade ingen aning om att även vanliga servicar var så hiskeligt dyra :shock:
Vad jag förstår så är det den nya s.k. Service 2.0 som fått denna prishöjning. Denna servicemodell är rätt ny, men det finns väl heller inget billigare alternativ. Istället för att priskonkurrera med Mechanum och andra lockar man med mjukvaruuppdateringar som bara Volvoverkstäder kan göra och som förut låg separat men nu ingår men ger ett högre pris på servicen.
av frippe87
StringerBell skrev:
crumpets skrev:Det var som själva fan. En klasskompis servade sin v50 i våras och det kostade 3900 på helmia. Jag antog att det var nånslags storservice, hade ingen aning om att även vanliga servicar var så hiskeligt dyra :shock:
Vad jag förstår så är det den nya s.k. Service 2.0 som fått denna prishöjning. Denna servicemodell är rätt ny, men det finns väl heller inget billigare alternativ. Istället för att priskonkurrera med Mechanum och andra lockar man med mjukvaruuppdateringar som bara Volvoverkstäder kan göra och som förut låg separat men nu ingår men ger ett högre pris på servicen.
Är du säker på att dom har höjt? Jag fick betala 3900 för en vanlig service och det var precis innan 2.0 började..
Användarvisningsbild
av StringerBell
frippe87 skrev:
StringerBell skrev:
Är du säker på att dom har höjt? Jag fick betala 3900 för en vanlig service och det var precis innan 2.0 började..
Jag läste slarvigt. Missade att det gällde i våras när 2.0 inte var lanserad. 3900 låter dock oerhört högt på mellanservice. Skulle vilja se protokollet på innehållet. Jag betalade 4800:- för en storservice 6000-mila förra hösten.
av perhall
CabBO skrev:För några år sedan var det ett program i någon av våra TV kanaler (ev 3.ans med Robban Ashberg) som kollade upp bilfirmor. Där framkom det också skillnader i servicepriser beroende på var man bor. Rådet då var att åka utanför storstäderna till mindre anläggningar i småstäder där det skulle vara billigare, men ändå auktoriserat.
Vet inte om det gäller längre.
Har just servat (6 000 mil) min V70 2,5T. 3 600 på Skobes (jag vet att jag är i fel tråd men kan inte tänka mig att priset skiljer så mycket mot en V50). Då är det ändå en stor service med luftfilter och grejer. Inte så dyrt, tycker jag. Förlängd assistans, mjukvaruuppgradering, diverse filter, 6 liter olja, miljöavgifter och en massa annat. Kan inte tänka mig att det kostar under 3000 på Mekonomen. Men Bilia ville ha 5500, inte så långt till Nyköping som man ändå åker förbi.../PH
Användarvisningsbild
av s80
Eftersom denna servicen på v50 räknades som bas mer eller mindre så är det enormt dyrt...kan juu tänka mig vad kamremsbytet går på inkl.service?? 10-12000 kanske?

Helt sjuka summor....

För att byta gummidamasken på drivaxeln skulle dom ha 3.500 kr..........måste montera ner drivaxeln för att sätta på nya damasken.....

detsamma gäller bromsklotsarna fram....2.300 kr.....hur lång tid tar det? 5 min för dom och de skrapar ihop 1500 kr för arbetet....lagom lönsamt iaf....för dom då....
av Kluster
Lånar tråden lite, någon som vet vad 4000-milaservicen på en V50 2.0D landar på?

/F
av dieselputte
8000 mila service 2.0D, Bilbolaget Hudiksvall kostar strax under 3100 kr har för mig det gick på 2900 (4000 mil) för 2 år sedan samt 6000 mil=5500kr inkl additiv för 1 år sen.
Byte av olja + olje, kupe samt luftfilter + justering av handbroms. EGR skall oxå bytas.

Att det kostar beror väl mycket på att det kostar att hålla igång en så pass stor verkstad. En hel del dött fläsk som sköter administration, mekaniker som skall utbildas, skatter, miljöavgifter, uppvärmning, belysning mm. Förhoppningsvis blir det väl lägre priser om andra mindre verkstäder får göra service även under garantitiden. Det har väl tagits ett beslut i EU om detta så märkesverkstäderna förlorar sitt monopol. Men det kan väl vem som helst räkna ut att den dagen nåt strular så får den som servat bilen någon annanstans inte samma support som de som är märkesverkstäderna trogna....eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av hollan
3427 för bas ink 2.0 på bilia syd samma pris på både t5 och 2.0d
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]