PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av removal
Jaha..Då va det dax.Garaget städat och en amazon ska in under vintern. :o
Har tidigare aldrig haft någon amazon så det ska bli kul med en lite stilig gammal amazon :)

funderar på att byta motor.
Så frågan är: Vad ska jag stoppa i för volvo motor?
Har hört att man max får ha 150hk. Det är allt jag vet.
Är inte super duktig på bilar och motorer..Kan lite..har bytt på en 740 å det är väl allt :mrgreen:

Bara att skriva det ni vet :)
Användarvisningsbild
av Hasse63
Om du inte är övertygad om att du kan så låt bli, finns alt för många påbörjade projet och till slut hamnar på skroten.
Så för enkelhetens skull och för att bevara värdet så en B20 så klart... :D

Om du nu promt vill byta motor så gör det ordenligt och snyggt på en gång,

Ta en B5204 från 850, 143hk och 179 Nm bakom den en M90 låda
av blådåren
En snygg maskin är ju en rödblock 16V, såklart ska insprutningen bort!!, och ersättas med ett par välpolerade webrar !.
M90 som vxl-låda är trevligt !.
av kimpaaaaaa
Jag har just slängt ner en b230 i min volvo 140 från 1968, trodde att de skulle vara ganska enkelt att bara fixa två motorfästen, kapa upp växellådstunneln och korta kardan lite!
Men de är så mycket små saker som också ska göras, nya fästen till kylare, ny gaspedal, generatorn fick inte plats så jag fick göra om de fästet och fixa nya fläktremmar till de, byta växellådsbalk och flytta bak den några centimeter, bygga elfläkt för den vanliga fläkten tog annars i kylaren. Fick svetsa om lite i torpedväggen och beställa ett nytt grenrör för orginal kom för långt ut!
Men det är ju roligt när det är klart! =)

Så allt jag säger är : Är du inte intresserad av att skruva och tänka ut lösningar på allt, så kasta då bara ner en b20!

Synd att dom äldre bilarna ska hamna på skroten!

// Kim
Användarvisningsbild
av Hasse63
Skriva fast B20 istället annars så får du problem. :D :D :D

Kimpaaaaaaaaaaaaaaa du har motorn snedstättd och med tillhörande vxl eller hur. och du har oxå "förstört en äldre bil som förmodligen kommer hamna på skroten fortare är en originalbil. :D

Har sagt det tidigare och säger det igen
På blocket finns det flera påbörjade objekt som inte är klara... köp en sån billigt och bygg den klart och spar eller sälj den andra.
:wink:
av kimpaaaaaa
Den lär ju då inte hamna på skroten Hasse... Prata för dig själv istället!

Jag har ju inte precis byggt om en bil hela sommaren för att den ska ligga på skroten.......
av removal
Hoppar nog över motorbyte till nästa år.. Sitter en b20A i den nu så det blir att snygga till den..
Funderar på att sätta i dubbla weber 45 :D
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]