Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Härom veckan besiktigade jag min bil och fick två anmärkningar på höger framhjul; Besikningsmannen hävdade att det var glapp i yttre styrled samt att det var anliggning detta framhjuls bromsskiva.

Jag gjorde slag i saken och bytte ut båda styrleder (jag kallade dem ursprungligen för spindelleder) vilket var en piece of cake (855'94 SE) efter att ha följt Haynesmanualen till punkt och pricka. Jag kan sammanfatta med att jag fick bättre kvalitetsintryck av Lemförder än av Moog.

Men så har vi det här med bromsarna; anliggning. Jag har snurrat och skakat på båda framhjulen och tycker inte det är någon skillnad mellan dem. Det finns inte heller någon visuell skillnad mellan bromsoken, visst är de båda lite risiga till det yttre men beläggen är som nya utan minsta tecken på slitage trots flitig användning. Bromsarna tar jämnt och fint utan några vibrationer och tar som de skall enligt bilprovningen, och de anmärkte ju bara på det ena hjulet. Så vad i h* menar de !?! Det känns löjligt att bara byta ena bromsoket och 2 500 för två nya bromsok (med kringdetaljer) är något jag helst ser att jag slipper betala.
Senast redigerad av 3 g00ey, redigerad totalt 0 gång.
av V7025D
Men om du nu inte har någon anligning varför inte bara besiktiga om bilen?? ?? Varför funderar du på att byta ok om du inte har anligning?

Du skrev att du vart undeerkänd på Yttre styrled (antar att det står vänster eller höger eller båda sidor med), men senare i inlägget skrev du att du bytt ut båda spindellederna.. hoppas du bara skrivit fel så du inte bytt fel ;)
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag tyckte att om nu styrleden vid högerhjulet är glapp är det väl en tidsfråga innan styrleden vid det andra hjulet också börjar glappa och valde därför att byta båda på en gång.

Problemet är att jag förstår inte hur besiktningskillen kom fram till att det är anliggning. Är det något som kommer och går, eller hade han bara en dålig dag och ville jävlas, eller har jag totalt missuppfattat vad anliggning innebär?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Med framhjulen lyfta, sätt dig i bilen och bromsa hårt. Sen går du ut och snurrar på hjulen.
Av med oken och kolla så allt går lätt, gör rent och smörja upp. Det är bra att göra en gång om året i vilket fall. Kolla damasken på kolven, det händer att den lossar.
av olson
g00ey skrev:Jag tyckte att om nu styrleden vid högerhjulet är glapp är det väl en tidsfråga innan styrleden vid det andra hjulet också börjar glappa och valde därför att byta båda på en gång.

Problemet är att jag förstår inte hur besiktningskillen kom fram till att det är anliggning. Är det något som kommer och går, eller hade han bara en dålig dag och ville jävlas, eller har jag totalt missuppfattat vad anliggning innebär?
Men vrför inte byta styrlederna då isf spindellederna som du inte fått anmärkning på ?
Användarvisningsbild
av g00ey
Bra tips Sparkz! Jag kollade även in din tråd om bromsar i tips och tricks. Jag är dock osäker på om man verkligen måste använda just bromscylinderfett. Jag har ett silikonbaserat fett som används för att smörja gummilister. Den borde gå lika bra misstänker jag.
Jag måste för en gångs skull ge Volvo beröm för att det är så lätt att demontera de främre bromsoken. Dessutom är skruvarna förseglade med gummipluggar för att motverka korrosion. Men det kanske i själva verket är underleverantören Lemförder som designade konceptet...

Jag tror att mitt problem med anliggning är något som kommer ibland. Jag tyckte mig höra ett gnissel när jag var på bensinstationen med kärran härom dagen. Men det uppstod bara under ett kort ögonblick.

Jag förstår inte kommentaren/erna ovan kring de yttre styrlederna. Om den ena börjar glappa och båda är lika gamla är det väl ett vettigt antagande att även den andra kommer ge sig så småningom. Att byta två spindelleder är visserligen dubbelt så dyrt som en, men två framvagnsjusteringar är också dubbelt så dyra som en.
Trots att man gör så gott man kan så är de nya spindellederna inte identiska med de gamla exakt på gängan och även om man gör så gott man kan för att se till att de skruvas in lika långt riskerar man ändå att rubba toe inställningen på framvagnen. Jag har ännu inte funnit bra tips på ute på nätet hur man på ett idiotsäkert sätt justerar framvagnen själv.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Besikningsmannen hävdade att det var glapp i yttre styrled samt att det var anliggning detta framhjuls bromsskiva.

Jag gjorde slag i saken och bytte ut båda spindelleder
Jag förstår inte kommentaren/erna ovan kring de yttre styrlederna. Om den ena börjar glappa och båda är lika gamla är det väl ett vettigt antagande att även den andra kommer ge sig så småningom. Att byta två spindelleder är visserligen dubbelt så dyrt som en, men två framvagnsjusteringar är också dubbelt så dyra som en.
Du blandar fortfarande styr- och spindelleder hej vilt, därav kommentarerna!

Alltid kolla minst toe-in efter att man har haft isär något i framvagnen, japp. Ett enkelt och hyfsat exakt sätt är:
Plant underlag, rulla bilen fram och tillbaka om den har varit upphissad.
Sätt märken i mönstret fram på båda hjulen så högt du kan komma men så att det fortfarande går att mäta mellan dem. Rulla bilen framåt tills märkena är bak på hjulen, precis innan tumstocken/måttbandet tar i golvet. Måttet fram ska vara 1-2 mm kortare än bak.
Användarvisningsbild
av g00ey
Bilprovningen kallar delen för "Styrled Yttre". Ett flertal bildelsförsäljare kallar den för Spindelled.

Metoden ovan låter inte exakt men det kanske duger. Men om man har haft isär framvagnen på båda sidor så visar ett korrekt inbördes toe-in inte om framvagnen avviker åt vänster eller höger.

Jag har haft loss bromsoken och fann att gummidamasken/o-ringen på det anliggande hjulet har lossat i fästet på bromsoket och jag hittade lite rost på kolven innanför där den hade släppt. Gummit är i hyggligt skick men det verkar som den har töjts ut för den var inte lätt att klämma in igen. Det bildades ett veck som aldrig ville in och så gick den sönder när jag försökte.

Jag sprutade in ATF-olja under damasken på båda bromsok och pressade kolvarna ut och in några gånger men det verkar inte ha haft någon positiv effekt. Hjulen blir visserligen inte tröga efter att ha tryckt ner bromsen med bilen upphissad, men man hör att det är något som ligger mot bromsskivorna när man vrider hjulen. Så var det inte innan jag började. Jag tror inte bilprovningen kommer att tycka om detta.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Olika leder. Styrleden är det antagligen du har bytt. Spindelleden är den mellan länkarmen och spindeln/fjäderbenet.

Skruva in på ena sidan och ut på andra, lika mycket på båda sidor tills ratten är rak.

Damasken sitter i ett spår i cylindern, kolven låser den där så du måste ha ur kolven för att få i damasken ordentligt. Ställ en balja under och trampa ut kolven. Kläm slangen försiktigt med en svetstång eller sätt en pinne som håller ner pedalen lite så bromsvätskan inte rinner ur.
Gör rent allting ordentligt.
Sätt damasken på kolven så den hänger ut på baksidan och pilla i kanten på damasken i spåret, sen trycker du i kolven. Det är tillåtet att svära när damasken halkar ur för 23:e gången. ;)
Bild
Kanten mellan damasken och tätningen brukar rosta med.
Men ska du ha ur kolven är det lika bra att köpa en repsats så du får ny damask och tätning. Tätningen klarar faktiskt lite smågropar i ytan på kolven, men är den för rostig är det bara att byta ok.
Glöm inte att lufta!
Användarvisningsbild
av g00ey
Styrleder
Jag måste erkänna att jag är lite förvirrad när det gäller benämning på dessa. När jag var hos försäljaren (en man i 50 års-åldern som såg ut att vara erfaren i det han gör) och frågade efter styrled yttre så svarade han; "du menar spindelled?", även i Feltemas hyllor står det spindelled.
Men få se nu, det sitter två kulleder i direktanslutning till hjulet; den ena sitter på bärarmen och den andra sitter på styrsrstaget. Jag gissar då att den som sitter på bärarmen kallas spindelled.

Framvagn
Om jag fattar saken rätt så sitter det en slags skruv/gängstång (som styrleden är fastskruvad på) på var sida om styrstaget med en låsmutter som nyper i styrleden. Dessa två skruvar/gängstänger kan man vrida så att man förlänger eller förkortar avståndet till styrlederna och på så sätt justera toe inställningen utan att behöva lossa styrlederna från länkarmarnas öglor. Det krävs nog lite tålamod och ett gäng testkörningar innan man hittar mittpunkten misstänker jag men det kanske blir bra.

Bromsok
Jag funderar även på att demontera bromsoken för att slipa, rengöra och lacka om dem. Jag är bara livrädd för att behöva skruva i bromsrören. Ofta brukar man behöva ta till en svetstång för att få loss nippeln som nyper i bromsrören och det känns inte rätt att skruva tillbaks en sönderskruvad/deformerad nippel igen. Är man mindre lyckligt lottad kan man även dra av bromsröret.

Bra illustration! Inga problem att föstå den nu när man har grejat med oken. Men om kolven är så rostig att det finns gropar efter polering måste det väl räcka med att bara byta den ?

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]