Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
vad beror det på att man ibland ser 740 med extra starka positionsljus och avstängt halvljus? är det olika från fabrik? ljus reglaget behöver man jue inte röra ,,,,och jag har sett äldre folk som har just detta fenomen. så dom lär jue inte stänga av det med flit som vissa ungdomar gör för att tex tända dimljusen :S
Användarvisningsbild
av erikn
740 vet jag ingenting om , men vår Hilda (245:a från -83) hade i alla fall starkare positionsljus när man hade ljusreglaget till vänster, slog man på parkering eller halvljus var det en annan glödtråd. Tror att det var samma lampa som i bromsljuset man satte där fram. Original från fabrik.
Min 245:a -90 och 245:a -93 hade inte samma funktion, där var det halvljus även när man hade reglaget till vänster fast då gick inte helljuset på (bara blink). Våra 945:or är lika som de senare 245:orna.
Den 245:a GLT från -84 som jag hade kommer jag inte ihåg, hade den bara en kort period. Fick den av syrran då hon inte ville kosta på verkstad då den fick tvåor på besiktningen.
Alla 240 och 740 fram till 88-89 har "varselljus" inbyggt från fabrik ja :wink: Om man har ljusreglaget på 0 på dom så lyser varselljuset när tändningen vrids på men på de senare modellerna 90> är lyset helt avstängt på 0 läget.
Mina 88or har det och det brukas flitigt (dyrt att slita på halvljuset i onödan speciellt med en slak fläktrem :wink: )
Användarvisningsbild
av päpplet
säkringshållaren brukar ofta brinna till varselljuset av någon anledning har jag märkt :roll: Eller så kan ju någon ha kopplat bort det eller satt in enpoliga lampor.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]