Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AL740
Hejsan!
Funderar på att tillverka mig en egen växelknopp och undrar då hur det blir med backspärren? Måste man göra knoppen i samma storlek som originalet eller går det att ha vilken storlek och form som helst och få det att fungera?

Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
av bert945
Hej : knoppen är placerad över spärren " det är väl en liten krage som man lyfter uppåt o sen kan lägga in backen"
så tänk bara på att det måste finnas utrymme för att dra upp spärren ? annars blir det lite problem :

stjälva knoppen sitter limmad eller ibland pressad på en splines i toppen av växelspaken : har för mig att den
inte är direkt kopplad med backspärrsreglaget :

tänkte alldrig på detta när jag körde manuell låda (men har haft bort knoppen ibland om man gör tillräckligt
hårda växlingar o drar upp knoppen så den lossnar men då satt ju ringen kvar på spaken)
av breakdown89
backspärren går bara visst lång upp.

så de e bara att knåpa ihop en egen, men kolla så att den nya knoppen inte hamnar längre ner än original knoppen, då backspärren inte släpper
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]