Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zmulan
OK, ska kolla spänningen.

Ja, om du menar nollade i bilens egen lilla box, så ja.... Är det nåt annat jag bör kolla? Vad kan felet vara om det inte finns nån spänning t.ex? Har felkod 212, ingen mer felkod.
av zmulan
Je, den ser hel ut iaf..... Kollade på den igår, dubbelkollar igen för säkerhets skull. ... Testade att dra ut den ett tag för att se om lampan slocknade.... Upptäckte en märklig sak, när jag drog ur säkringen till växellådan slocknade även lambdalampan, why? samma strömförsörjning eller?
På pekande om biltemas lamba, dom suger!
en kompis köpte en sådan till sin b234, höll i en halv dag.
och inte fick han lämnatillbaka den heller.
så han köpte en begagnad lambda på en skrot, och den håller än. och de e snart 6mån sen
av zmulan
??:-/ plånboken tillät inte nåt dyrare då jag lagt ur nästan 10 000 kr på andra renoveringar å delar.... Ska besikta på tors så jag behövde en snabb lösning, vilket det visat sig inte vara.... Får väl köpa en annan om det visar sig vara fel på själva sonden..
av I.H.P
Kolla även själva kontakten och dess kablar!
Att man med multimeter kan mäta 12V till förvärmningen mellan de två stiften betyder inte något alls.
Hade problem och såg att kontakten var lite ärgig men mätte efter rengöring upp 12V = OK, trodde jag.
Blev bättre ett tag men i snöslask gav bilen upp helt och när jag då kollade igen rann det vatten ur kontakten, petade upp gummiskyddet och såg då att kablarna var helt sönderfrätta och hängde bara i isoleringen och någon enstaka kardel.
Skarvade (lödning + krympslang med lim) i en begagnad kontakt & kabel (från motorkabelhärva B230E) och det har funkat i över 3 år.
//Björn
av zmulan
Kollat spänningen, först stod den konstant på 0,5 volt.... Fipplade lite med konatkterna, då började den pendla som den ska enl. hendboken..... Men lampan lyser fortfarande, försökte radera felkoden(212) men det går inte.... Ska fortsätta fippla i morgon.... Skall även byta ut dt trasiga röret, men det får ske efter besiktningen på tors. Hinner inte innan....

Tyvärr verkar föregående ägare rockat loss med elsystemet i bilen, då instrumentbrädan helt plötsligt kan slockna med börjar lysa igen om man klipper till den med näven.... Larmkablarna ligger i ett råttbo, bredvid batteriet. Larmet funkar inte.... Försökte få en verkstad att ta sig an problemet, men fick nobben.... Verkar inte som om de vill fixa äldre larm ??:-/
zmulan skrev:Kollat spänningen, först stod den konstant på 0,5 volt.... Fipplade lite med konatkterna, då började den pendla som den ska enl. hendboken..... Men lampan lyser fortfarande, försökte radera felkoden(212) men det går inte.... Ska fortsätta fippla i morgon.... Skall även byta ut dt trasiga röret, men det får ske efter besiktningen på tors. Hinner inte innan....

Tyvärr verkar föregående ägare rockat loss med elsystemet i bilen, då instrumentbrädan helt plötsligt kan slockna med börjar lysa igen om man klipper till den med näven.... Larmkablarna ligger i ett råttbo, bredvid batteriet. Larmet funkar inte.... Försökte få en verkstad att ta sig an problemet, men fick nobben.... Verkar inte som om de vill fixa äldre larm ??:-/
tyvär finns det ju gör det självare som inte ens bode röra elsystem. min bror hade likadant i sin 940.
så länge allt annat funka så lät vi de va :P
av zmulan
allt funkar utom parkeringsljuset, dom har på nåt sätt kopplat förbi det.... Å så lambdan förstås ??:-/ Ska dubbelkolla kontakter å ledningar idag... :???: Nån som har nåt tips på vilka fler ledningar som behöver kollas, som kan påverka lambdan? OM det kan vara nåt kabelbrott nånstans, själva lambdan verkar funka med signalen verkar inte gå fram...
av tuxedo
Hej.

"Kollat spänningen, först stod den konstant på 0,5 volt.... Fipplade lite med konatkterna, då började den pendla som den ska enl. hendboken"

Jag kan inte 960, men generellt för lambdan så verkar det ju som att du har problem i kontakten.

Felkoden 2-1-2 sätta om signalen är fel (över 1.1 volt) eller saknas (0,5 volt) 3 min. efter att motortemp. överskridet 80°. Gäller bränsleinspr.Jetronic 2.4

Försök att rengöra hontontakten med elektronikspraj.
Kolla också att honkontaktens fjädrande kontakttunga är intakt.
Kontaktdelen som går till lambdan ska du vara lite försiktig med att spruta in i.
Denna kabel har ett mikroskopiskt luftrör som ej får sättas igen.
Detta för att lamdan ska få referenssyre från luften.

Dålig jordkontakt från luftmassmätaren kan också sätta felkod för lambdan.
Kolla jordkontakten från luftmassmätarens kontaktstycke kontakt Nr 1 och till jord med en ohmmeter. (Jetronik 2.4).
Det ska då vara 0 ohm.
På 940 är luftmassmätaren jordad på bränslefördelningsröret ovanför ventilkåpan, men vet ej vad det sitter på din 960.

Ett annan lurig sak med lamdan är att avgasröret kan ha mist sin jordkontakt med chassit.
Förvärmningen till lambdan jordas genom avgasröret.

Det är då oftast skarven till "katten" eller ansl. i grenröret som fått dddålig jordkontakt genom korrosion.
Man kan tillfälligt avhjälpa detta genom att svetsa en trådbygel över skarven.

Jag uppfattade att du har åtgärdat läckan på avgasröret, för en läcka före laambdan påverkar lamdaregleringen som då kan sätta felkod.

//tuxedo.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]