Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bisse23
Undrar om det finns något sätt att smörja upp handbromsen inne i navet utan att man fått av bromsskivan, bromsarna ligger på lite och verkar inte lätt att få av bromsskivan.
Tacksam för svar
av aalex
Jag är bara amatör men har under åren bytt handbromsbackar och skivor på 245, 940 och v70 ett 10 ggr totalt eller mer och det har egentligen aldrig varit lätt att få av skivorna. Det finns en justerskruv som du kan se genom antingen ett särskilt hål eller genom bulthålen kl 12 eller kl 1. Lys med en ficklampa så ser du tandningen på hjulet som du skruvar ihop skruven med. Ev måste du slacka vajern också. Ibland är det vajern som kärvar och inte mekanismen inne i bromskivan.
Det brukar aldrig vara särskilt lätt att få av skivan. Du kan bända och knacka lite försiktigt med en gummiklubba tills någon kant lossnar. Jag bänder vanligen mest men utan övervåld för skivorna är inte så värst hållbara. Sedan är det bara att dra hårt trots att det känns som om skivan vill fjädra tillbaka. Till slut går det. Sedan kan du smörja upp dragleden som viker ut backarna inkl anliggningsytorna. Kopparpasta brukar jag använda men ganska lite så det inte blir kladdigt.

Det är i regel lättare att sätta tillbaka skivorna.

Jag gjorde jobbet idag på min v70 och det likadant system som på mina andra modeller. Jag har tre andra bilar också och det är andra märken, samma system i dom.

Fortsätter bromsen att kärva är det förmodligen vajern som fastnar. Kolla särskilt hur den rör sig innan du sätter ihop allt igen.

På en av mina föregående 245a fanns det ingen justerskruv utan bara en "gaffel" som är fast. Men det verkar fungerar lika bra.
Användarvisningsbild
av päpplet
aalex skrev:På en av mina föregående 245a fanns det ingen justerskruv utan bara en "gaffel" som är fast. Men det verkar fungerar lika bra.
bortsett från att man får lov att byta backar så fort dom blir minsta lilla slitna. Jag har faktiskt inte sett en gaffel med justering på nån av alla 740 jag bytt bromsar på än även fast det ska finnas på dom :roll:
Användarvisningsbild
av emwtur
det finns ingen justering på 740-940 av backarna !

1 se till att släppa vajjern ordentigt under askkoppen i mitten bak!
2 tryck gärna in vajjern i navet så du verkligen pressar ihop backarna max
3 ha en ny monterings-sats tillhands
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
940 och 740 (med stel bakaxel ) har bara justering på vajjern inne i bilen !

men - googlade lite och hittade tillbaka till forumet igen :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
tydligen har Volvo sålt en justering som reservdel i st f plattjärnet som sitter på min maskin
- alltså - DET KAN sitta en justering där !

/emwtur
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]