PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
#447910
Hej! Jag undrar hur man monterar bort oljefällan, dvs den lilla plåtlådan på högersidan av motorn. Den ryker från oljepåfyllningen så jag misstänker att den kan vara igensatt. (Kör öppen vevhusvent)
av Amarace
#447947
Sitter bara med en skruv och tätas med en tätning, ibland kan tätningen ha sugit fast rätt så ordentligt.
av Dixieman
#447990
Amarace skrev:.....rätt så ordentligt.

tacktack, skruvade loss burken.. Är inte superkunnig, men ska de inte sitta ett filter i själva lådan? elr var nånstans kan de korka igen? :-O)
av Dixieman
#448319
slang?:S min oljefälla ser ut som den lådan men plåtröret slutar i höjd med startmotorn. ja ser inget filter nånstans i fällan...
av Arne
#448844
Skölj ur "plåtlådan" med avfettning, diesel och varmvatten. Blås sedan i röret så känner du om det är öppet. Har du fortfarande mycket vevhusventilation uppe vid oljepåfyllningslocket så kan det bero på att motorn börjar bli gles, dvs. du får upp kompression genom ventilstyrningarna, och/eller kolvringarna är dåliga.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#448910
Tänkte inte på att B18 saknar slanganslutning. Rätt oljepåfyllningslock är a och o. Det ska vara en liten "tratt" på lockets insida (INTE slät på insidan) Ligger locket inte ligger kvar då det är lösskruvat utan blåses bort så är en renovering "ett måste" Finns ochså oljepåfyllingslock med slanganslutning, den ska då gå till insuget eller luftrenaren.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]