Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Britta
Hej!
Hur fn fixar man bättre ljus i en volvo s40-99 nu när mörkret tar över Sverige? Kan man bara byta glödlampa till en starkare eller måste man köpa kablar och montera om helt? Svar på detta mottages tacksamt!
av ubbee
Byta lampor är inte att rekomendera, sätter du i starkare så kan reflektorn skadas. Det jag skulle rekomendera är en xenonkonvertering. Har du klarglas så är det h7, har du inte klarglas är det h4 som gäller. Minns jag inte helt fel så är det h4 som har hel och halv ljus i samma lampa vilket i så fall innebär att du får xenon även på halvljustet och det är inte tillåtet då strålkastarna inte ar avsädda för det från början.
av Kojje
Finns ju tillverkare som säljer lampor som ger ett klart bättre ljus redan på 55W/60w men man får betala för det som exempelvis philips x-treme men det finns flera dock skall man som föregående talare akta sig för att sätta i lampor med högre watt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sätt dit ett par extraljus och förbättra ljuset på det sättet, dock kan dom bara användas tillsammans med helljus men det är kanske också helljuset du vill förstärka.

Mvh GK
av Britta
Halvljuset e ju kasst, har knappt "sett" värre! Helljuset är helt klart under all kritik det med, så vill gärna bättra på båda. Vart finns dessa lampor/kit? Kommer man verkligen åt att byta på höger sida då batteriet tar plats?
av zkiddz
Om du har turbomodell så e ju vänster sida helt klart värst att byta på.

Ta helt enkelt ut batteriet medans du byter lampa, eller släpp hållaren och dra batteriet åt sidan medans du byter.
av ubbee
Lampor kan jag inte svara på men xenonkit finns hos xenonkungen. Har det i mina 3 extra ljus och jag älskar det. Visst att det kostar lite men jag tyckte det var värt det, åker väldigt mycket i mörker på små vägar. Finns billigare sidor än just xenonkungen, kina kit, men jag rekomenderar dom, snabba, trevliga och inga problem när ett av mina drivdon gick sönder. Fick ett nytt inom 1 vecka på garanti. Lite mer avancerat än att byta lampor dock.
http://www.xenonkungen.se/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Här får du rabatt som medlem på jagrullar. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 54&t=45323

Ett förtydligande ang xenonkonvertering.
Det är inte tillåtet att konvertera varken halv eller helljus på helfordonsgodkända bilar vilket din är.
Dock kontrollerar inte bilprovningen vad du har för lampor på helljus men xenonkonverterade halvljus kommer du inte igenom med.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dåligt ljus från strålkastare beror ofta på spänningsfall. Antingen att du går igenom alla kontakstycken och andra anslutningar i strålkastarkretsarna och åtgärdar spänningsfallet eller sätt ett relä på varje sida som styrs av den ordinarie kretsen men får matarström från batteriet, glöm dock inte att säkra upp dessa kretsar.

Mvh GK
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]