Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ubbee
Godagens.

Jag har kikat runt lite här angående dumpventil (öppen) på v70 och sett lite olika svar, jag söker nu klarhet i denna fråga: Kan man montera en öppen dump på en v70 n så allt fungerar som det ska? Om inte, vad lägger av/ funkar inte.
Om ja, vilket av rören sätter man den på?

Tacksam för svar
Mvh Ubbee
av mattiash
Hej Ubbee !!

Om du använder en helt atmosfärisk (öppen) dumpventil tillsammans med en bil som är känslig för dessa så kan det resultera i att motorn går något fett. (dvs. för mycket bensin i förhållande till luft i förbränningen) I värsta fall kan det leda till att oförbränt bränsle kommer ut på avgassidan av motorn och fortsätter till katalysatorn. Därför kan denna skadas och även lambdasonden ligger i riskzonen.
Senast redigerad av 1 mattiash, redigerad totalt 0 gånger.
av mattiash
Återcirkulerande dumpventil - Den återcirkulerar övertrycket och skickar den tillbaka in i systemet. Nästan alla originalventiler är av denna typ och motorerna är oftast inställda från fabrik för att återcirkulera luften.

Atmosfärisk dumpventil - Den släpper övertrycket ut i luften och åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet som många eftersträvar. Bilar med känsliga luftmassemätare kan få för fet blandning med öppen dump, vilket i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan få skador.

Hybriddumpventil - Den har två utlopp, ett återcirkulerande och ett atmosfäriskt. Resultatet blir att ungefär hälften av luften återcirkuleras, samtidigt som resten dumpas ut i luften. Hybridtekniken är speciellt utvecklad för turbomotorer med luftmassemätare, vilket i stort sett alla turbobilar i dag är utrustade med. Dessa motorer har styrsystem som förväntar sig att luften som en gång mätts upp av luftmassemätaren ska finnas kvar i systemet. Med hybridtekniken elimineras i många fall symptomen som en helt atmosfärisk dumpventil kan ge.

Stealthdumpventil - Stealth är en teknik som grundar sig i Hybriddumpventilen, men är steglöst ställbar mellan atmosfärisk, hybrid eller återcirkulerande.

DualPort - En enklare variant av Hybriddumpventil. Fungerar skapligt, men ger inte samma ljud som en äkta Hybrid, och levererar mindre återcirkulation.
Lyftpunkt bak V60 2015

Den innersta av de främre har jag lyft i n&ar[…]

Där håller jag inte med. Marknaden har […]

Gällande kristallbildningen vet jag inte men […]

Hur mår ni???

Ska nu kasta bort en en sten från mitt hj&au[…]