PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
Gick ut idag å skulle starta pvn. helt dött, batteriet vart fulladdat. tar fram järnspett å hammare å muckar lite med startmotorn. Till slut spottade den igång å gick fint på tomgång. Men den ryker från nånstans på högersidan. Luktar bensin och olja. När man varvar te han lite känns det som man måste gasa mer än innan å han får nått ojämnt, dovt skrammel nånstans. Stiften va sotiga och oljiga när jag plockade loss dessa. Rengjorde och satte tillbaka dem ( vid ev tanke, ja tändföljden är rätt!) sen när jag skulle starta "Betty" igen så tuggade hon på startmotorn halvtände 2 ggr sen lite på start motorn och sen halvtände en gång, tuggade och halvtände 2 ggr till och fortsatte som nån liten visa..
Han ryker inte mer än normalt, dvs typ inget. han har fått blyersättning. Han har dock låtit lite som en symaskin hela sommaren. Motorn kommer ifrån en okänd bil. Stått sen 80-talet. Delvis renoverad (okänt vad som är renoverat) och regelbundet uppstartad.

Mina tankar är nu,
vad är felet?
är det svårt att laga?
vad kan de kosta?

Nån som vet vad som är felet? att stiften e oljiga kan ju vara att kolvringarna är slut ju :roll: :roll: Snälla hjäälp!
av Dixieman
Hasse63 skrev:Är det en hon eller han den där Betty :lol:

Tycker det låter som det är flera saker som är trötta.

Hur är det med CO?
Har du gjort nån gemnomgång av motorn och ställt ventiler brytare mm?
Hehe, motorn är en han å bilen e en hon ;)

När motorn monterades ställdes ventiler in och filter byttes. Det var det enda :/ TKr 4000kr är lite häftigt för en motor som inte håller 3 månader...
Användarvisningsbild
av Hasse63
Det är för mycket för en motor så vida det inte finns kvitton eller garanti på att nåt är renoverat.
Max en tusing för en motor som sägs ha funkat då man tog ut den, och då ska man kunna lämna igen den om man inte är nöjd efter att man gjort ett kompprov. och det får enligt mig inte skilja mer än 1 kg, typ 9, 9, 10 , 9. siffran 10 kan också vara en 8, varm motor alla stift borta och full gas, motorn snurra 4-5 varv. Om det bler högre tryck med olja så är det kolvringarna som är dåliga om det är "oförändrat" så är det en ventil som är trasig/otät

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]