Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anette
Efter flera månaders jobb på tomgångsproblem där tomgången dök så att bilen stannade har jag rengjort vevhus, slangar, flamfälla, oljefälla - rubbet.
Alla jordsladdar är polerat till metall och fixat med.

Nu gick bilen bra (tyckte i alla fall jag) till att börja med. Men jag har känt att det liksom rycker lite, tappar lite kraft, inte går jämnt på tex trean i ca 50 utan smårycker då och då. Hällde i en falska K-sprit men ingen skillnad. Väl hemkommen efter en timmes körning i 70 (hade släp) så lät jag bilen stå på tomgång. Nu dyker den inte som den gjorde förr utan dippar lite och svingar upp i varv... kanske ner till 3-400 och upp till 1000-1200 eller lite mindre...

Inga diagnosindikationer på 2 men på 6 får jag 2-2-4 Finns det någon som vet vad det kan vara? :(

Bil: OTK809
740 sedan, jetrinoc 2,4, manuell, B230 F
Har du kollat tomgångsmotorn, även kallad tomgångsregulator eller luftregulator. Kontrollera den och rengör den med lite t-röd och tops.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Anette
Jo, alltså, den gick ju inte bra förut så allt det där är redan rengjort. Det är kliniskt. Har både plockat ner alla snangar, spjällhus, tomgångsmotor mm och rengjort. Vad jag undrar nu är 2-2-4 - motortempsignal - vad är det för fel och kan det bli såhär då? Vad gör jag åt det?
Systemfelkoden handlar om systemets tempsensor som sitter i toppen ungefär under 3:ans insug och har 2 kontaktstift.

Den typ du har i din bil har en SVART hankontakt men den honkontakt som sitter på kabelhärvan kan ha annan färg, i min bil är den vit t.ex.

Om du finner att den inte funkar som den skall och byter den är det mycket viktigt att du får en givare med svart kontakt och inte en med blå kontakt för dom skiljer sig avsevärt. Den med blå kontakt har en enkel termistor som jordar genom det ena av kontaktstiften medans den med svart kontakt har 2 termistorer, en på varje kontaktstift, och jordar i motorgodset.

Mvh GK
av tuxedo
Hej.

Jag har lite data på motortempgivaren för ev. felsokning.
-10°C = 8260-10560 ohm
+20°C = 2280-2720 ohm
+80°C = 290-364 ohm

Du har inte uppgett årsmodell vad jag kan se, men det bör vara en -90 med jetronic 2.4

Om de här datat stämmer för din bil kan jag inte garantera, men det viktiga är ju att om du byter givaren så se till att du får samma färg som "gnestakalle" informerade om.
Köper du givaren på Volvo så ska det bli rätt sort om du uppger reg. Nr.

F.ö. tycker jag att du först ska prova att nolla felkoden och se om den kommer tillbaka.

//tuxedo.
av Kantorn
Hej Anette! Jag har också haft liknande problem med lite orolig tomgång. För det mesta var den för hög, men ibland kunde den dippa. Råkade vid ett tillfälle se någon form av vaccumslang ovanför bakaxeln som släppt från sin anslutning. Efter att jag tryckt den på plats har tomgången var hur bra som helst. Har inte forskat i vad slangen har för funktion, men att det hjälpte är tydligt.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]