Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lalibali
Hej!

Jag körde häromdagen i min 740 -90, då det började ryka (antagligen ånga, då det inte luktade nåt) och när jag öppnade motorhuven upptäckte jag att slangen som går från motorn till kylaren hoppat av. Då det var mörkt trodde jag att "jaha, bara till att fästa dit skiten igen imorgon när det är ljust då", men icke då.

Det visade sig att plastanslutningen som sitter på kylaren gått av, alltså den lilla svarta anslutningen ni ser längst upp till vänster på följande bild:

http://i150.photobucket.com/albums/s119 ... kylare.jpg

(alltså inte min kylare, bara en random bild jag googlade fram)

Måste jag byta hela skiten eller?
av tuxedo
Om gavlarna är i plast, ja.
Kylare med mässinggavlar kan kylarverkstäder löda om, inkl. slanganslutning.

Försök att hitta en bra kylare på Bildemonteringen.

Hoppas du inte kört utan vatten i toppen för då har säkerligen toppen slagit sej och måste maskinplanas.
Det visar sej om det försvinner kylarvatten sen du har bytt kylare.

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av emwtur
köpte en gång en kylare på skroten som dom bara skurit av slangarna på
när jag kom hem och tagit loss den gamla och lossade slangstumparna på den nya så insåg jag att det bara var stumpar kvar av röret som övre slangen skulle sitta i :)
- jag fick pengarna tillbaka och köpte faktiskt en ny kylare - jag ville inte strula mer och en beg kylare kostar hälften av en ny
( iallafall på Perssons i Borås )
/emwtur
av JE Jr
Väldigt vanligt fel att de spricker just där.

En ny kylare kostar strax över 1000spänn på Volvo. Lika bra att köpa en ny om jag ska vara ärlig, de beggade vet du ju inte när de kan spricka. Inget fel med beggade delar, men just kylarna är så sprickbenägna så jag skulle inte våga chansa.

Du bör också byta kylarslangar, för om de gamla är hårda kan de överföra mycket vibrationer till kylaren och de spricker pg.a det.
av tuxedo
Tror att det är lite skillnad på en"vanlig bilskrot" och en Bildemontering.
På den sistnämnda har dom nog lite mera koll på vad dom säljer.

Men kostar kylaren inte mer än dryga 1000-lappen på Volvo håller jag med om att ett nyköp är ett bättre alternativ.

//tuxedo.
EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning

Volvo car UX

Fick nya uppdateringen igår kväll vi […]