Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av xenon666
Med kort mellanrum har jag bytt värmepaket två gånger på min bil, för tillfället är det urkopplat och jag har kopplat ihop slangarna så vattnet enbart cirkulerar i motorn, har fungerat ett bra tag nu, men nu har den börjat läcka vid slangklämor och dyligt istället för i cellpaketet, och igår läckte det ut fortare än jag han reagera, vilket resulterade att motorn kokade och troligtvis är topplockspackningen körd, då motoroljan är full i vatten, skulle allt detta kunna vara ett resultat av övertryck i vattensystemet? kanske trycklocket inte fungerar som det skall och inte släpperut övertryck? vad tror ni? vill inte sätta dit ett nytt värmepaket och pajja det också innan jag vet vad det beror på
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Vad handlar det om för bil? 740? 940? Det ska ju vara 1,5bars övertryck i dessa system!

//David
av xenon666
Nybbe_gefle skrev:Vad handlar det om för bil? 740? 940? Det ska ju vara 1,5bars övertryck i dessa system!

//David
Oj, glömde skriva det, det är en 965 - 95 års modell, okej, detta kan dom kolla på verkstad med nått intrument eller? för tillfället vill jag inte starta bilen, då jag såg att det kommit lite vatten i oljan, synses på oljelocket, men oljan i motorn har inte hunnit blivit grå än, så måste byta topplockspackningen innan jag går vidare i felsökandet
Ändrade det i din rubrik!!

Vet du med 100% säkerhet att du har vatten i oljan? Att det blir lite grått skum i oljelocket är ingen bra indikation då det kan uppkomma pga kondens om man kör många kortare sträckor. Om du tar av locket till expansionkärlet och försöker starta bilen så blir det en fontän ur expansionskärlet om du blåst topplockspackningen. Vet av egen erfarenhet att dessa lock till expansionskärlet kan gå sönder och inte släppa ut det övertryck som överstiger 1,5bar med liknande symptom som du fått (inte helt ovanligt fel!!)! Det går med hjälp av en bilverkstad kontrollera om du fått in avgaser i kylsystemet om du inte får någon fontän ur expansionskärlet men ändå misstänker att topplockspackningen är blåst.

//David
Jag tror att dina problem med kylvattenläckor redan från början var relaterade till läckande topplockspackning som då skapar övertryck i systemet. Läckan i toppackningen har efterhand blivit större och ökat trycket i kylsystemet. Jag hoppas dock att jag har fel.

Mvh GK
av xenon666
gnestakalle skrev:Jag tror att dina problem med kylvattenläckor redan från början var relaterade till läckande topplockspackning som då skapar övertryck i systemet. Läckan i toppackningen har efterhand blivit större och ökat trycket i kylsystemet. Jag hoppas dock att jag har fel.

Mvh GK
Bytte topplockspackning för ca 2,5 år sedan, men utförde jobbet själv, och hade aldrig gjort det förrut, men fick mycket tips av kompisar och en som delvis var med och visade, men det är ju ingen garanti att det blev helt bra, det svåraste tyckte jag var tätningspastan mellan ventilkåpan och toppen, får väl ta och riva isär igen och kolla... var ute och provade starta bilen nu utan locket till kylvattnet, och visst sprutade det som en fontän ut :-(
av xenon666
Nybbe_gefle skrev:Ja såvida inte locket till expansionskärlet är boven i dramat!! Har råkat ut för detta tre gånger!!

//David
oljelocket verkar vara ett inte allt för ovanligt fel alltså, nytt oljelock, ny packning och nytt värmepaket så borde den vara frisk igen då kanske :-)
Nej nej nej!!! Inte oljelocket!!! Locket till expansionskärlet!! Tätningen mellan Cam Carrier (det du kallar ventilkåpan) och toppen håller ju bara tätt för olja. Finns inga kylkanaler så högt upp i toppen! Kanske kan vara läge att riktplana toppen också för att eliminera felkällor i framtiden. Toppen är ju av aluminium och är rätt känslig för kokningar!

//David
Användarvisningsbild
av päpplet
jag har också erfarenhet av övertryck och täta kylarlock fast då var det min kylare som gick :lol:
Bild

I mitt fall så är det topplockspackningen som gått
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning