Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sunilx
Hej

Tänkte demontera motorn på min v40 t4 -98 och undrar om man kan demontera motorn utan att ta bort växellådan? heller går det att ta bort motor,tvärbalkar,växellåda,länkarmar som en helhet? och är det någon som vet vad det skall vara för packningslim mellan topplockets övre och undre del?
av iskungen
Du måste skoja nu...Förstör inte bilen....lämna in den om du inte kan meka...är rätt omfattande o skruva ur motorn.
Får man fråga varför du ska plocka ur motorn
av sunilx
iskungen skrev:Du måste skoja nu...Förstör inte bilen....lämna in den om du inte kan meka...är rätt omfattande o skruva ur motorn.
Får man fråga varför du ska plocka ur motorn
varför skulle jag skoja,varför skulle jag förstöra bilen och farför skulle jag inte kunna meka? är ingen profsmekaniker men är inte första gången jag plockar ur en motor!.har nåt oljeläkage nånstans som jag inte hittar,är ju så förbanat trångt i motorrummet,och så skall jag byta kamrem,flamskydd till v.ventilationen och en massa murkna slangar och lite allmän översyn,och så tror jag att där är nått sönder i styrväxeln,så forskar lite hur jag lättast skall ta ur motorn, om jag tar ur den!
av stagesix
tjenare
Har du lagt tid till att hitta oljeläckaget? Varför skulle du hitta det enklare om du tog ut motorn? Du kan garanterat se vart det kommer ifrån och därifrån överväga att plocka ur motorn.
Med motorn igång kan du lokalisera läckaget bättre än med motorn på bordet..

Slangar.. Vilka är det du tänker på? Det finns inga slangar i motorn så jag skulle då inte ta ut motorn för de :P

Kamremsbyte är det inga problem med. du får ner händerna så det räcker, men absolut så är det enklare med motorn på bordet.. Men frågan är om det är värt det.

flamskyddet surfade jag på webben och det skall gå att byta med motorn i bilen.

Vad skulle vara pajj i styrväxeln? Är det själva huset som du tror knasar?

Det jag försöker säga är att det går att lösa problemen du har med motorn i bilen. Om det du skrev är problemen du har så skulle jag inte vilja rekommendera en demontering. tar bra mycket tid och det är ta mig fan alltid något som knasar.

Och hur man byter alla delar finns det rikligt med guider till :)

/stagesix
av sunilx
stagesix skrev:tjenare
Har du lagt tid till att hitta oljeläckaget? Varför skulle du hitta det enklare om du tog ut motorn? Du kan garanterat se vart det kommer ifrån och därifrån överväga att plocka ur motorn.
Med motorn igång kan du lokalisera läckaget bättre än med motorn på bordet..

Slangar.. Vilka är det du tänker på? Det finns inga slangar i motorn så jag skulle då inte ta ut motorn för de :P

Kamremsbyte är det inga problem med. du får ner händerna så det räcker, men absolut så är det enklare med motorn på bordet.. Men frågan är om det är värt det.

flamskyddet surfade jag på webben och det skall gå att byta med motorn i bilen.

Vad skulle vara pajj i styrväxeln? Är det själva huset som du tror knasar?

Det jag försöker säga är att det går att lösa problemen du har med motorn i bilen. Om det du skrev är problemen du har så skulle jag inte vilja rekommendera en demontering. tar bra mycket tid och det är ta mig fan alltid något som knasar.

Och hur man byter alla delar finns det rikligt med guider till :)

/stagesix
Glömde skriva att jag tänkte byta koppling oxå!..prodlemet är det att det läcker endast när motorn är belastad!har prövat att ha bilen på liften med 5ans växel i och gasat upp men det var tydligen inte tillräcklig belastning!.. hela baksidan av motorn är nedsmetad med olja pga turbulensen! har lite onda aningar att det kanske kommer olja ut mellan motorblock och mellandelen vid oljetråget :?:.. slangar jag menade är vakumslangar och slangar till v.vent., flamskyddet har jag haft bort tidigare och puttsat =ett jävla bökigt jobb :!: märkte när jag hade bilen på liften att höger styrväxeldamask var sönder, funderar att det kanske är nåt sönder(glapp) i växeln pga detta? kanske också har ett samband med att jag måste byta spindelled med 800 mils intervall!?
nån som vet om man kan ta ur motor utan växellåda?
av stagesix
Vet inte svaret på sista frågan om vxllådan men jag bytta förra veckan styrväxeldamask och det gick enkelt, överraskande faktiskt..

Okej, men de blir svårt att hitta läcka om den måste vara belastad och att ta ur motorn är inte att bara :D vet att du demonterat tidigare men då vet du att det är lite knep. Oljetråget kan man väl ta bort för övrigt? Titta packningar allt du kommer åt först är min åsikt. Ta ner motorn är den sista utvägen :/

att meka ut koppling så tyckte Haynes att det är svårhetsgrad " 3 skiftnycklar " av 5 möjliga..

och när man demonterar motorn så tar man både växellåda och motor (c) Haynes

/stagesix
av sunilx
stagesix skrev:Vet inte svaret på sista frågan om vxllådan men jag bytta förra veckan styrväxeldamask och det gick enkelt, överraskande faktiskt..

Okej, men de blir svårt att hitta läcka om den måste vara belastad och att ta ur motorn är inte att bara :D vet att du demonterat tidigare men då vet du att det är lite knep. Oljetråget kan man väl ta bort för övrigt? Titta packningar allt du kommer åt först är min åsikt. Ta ner motorn är den sista utvägen :/

att meka ut koppling så tyckte Haynes att det är svårhetsgrad " 3 skiftnycklar " av 5 möjliga..

och när man demonterar motorn så tar man både växellåda och motor (c) Haynes

/stagesix
Finns en mellandel mellan motorblock och oljetråg,ramlagren sitter fast mellan denna och blocket och jag TROR att det är där det läcker! går nog inte att ta bort mellandelen utan att ta bort vxllådan tror jag :cry:
skall undersöka mer hur jag gör när jag får rum i brorsans verkstad!
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]