- mån 20 sep 2010, 01:33
Började jobba på att byta koppling på Volvon idag, räknade med att det skulle vara enkelt då jag fått för mig att skruva Volvo är simpelt. Det är ju så gott om plats etc, skruvar normalt sett bara Toyotor och de sägs ju vara krångligare med tvärställda motorer och allt. Jag är inte övertygad ännu. :roll:
Nåväl, jag stötte ivarjefall på patrull.
Dels att jag inte hade rätt verktyg att lossa skruvarna till sprängkåpan, verkar vara 18mm nyckelgrepp/någon tum-storlek. Samt att det är svårt att komma åt de två övre skruvarna, se bild 2 och 3.
Någon som har några värdefulla tips på hur man får loss dessa? :)
Eller andra matnyttiga tips för en totalt nybörjare på Volvo-bilar.
Motorlyften stod tyvärr i annat garage, så en 45x45 fick agera motorstöd, samt en tjock aluminiumplåt (t=20 mm) under trasan på bild 1 för att fördela lasten.
(ursäkta kvalitén, mobilkamera - klicka på bilden för större...)

Nåväl, jag stötte ivarjefall på patrull.
Dels att jag inte hade rätt verktyg att lossa skruvarna till sprängkåpan, verkar vara 18mm nyckelgrepp/någon tum-storlek. Samt att det är svårt att komma åt de två övre skruvarna, se bild 2 och 3.
Någon som har några värdefulla tips på hur man får loss dessa? :)
Eller andra matnyttiga tips för en totalt nybörjare på Volvo-bilar.
Motorlyften stod tyvärr i annat garage, så en 45x45 fick agera motorstöd, samt en tjock aluminiumplåt (t=20 mm) under trasan på bild 1 för att fördela lasten.
(ursäkta kvalitén, mobilkamera - klicka på bilden för större...)

Mattias Johansson, Linköping
Volvo 745 GL 2,3 -90
Toyota Corolla T-sport -02
Toyota Celica GT -74
Volvo 745 GL 2,3 -90
Toyota Corolla T-sport -02
Toyota Celica GT -74

- By wallentin