Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena, under denna vinter så kommer jag bli tvungen att göra många kallstarter med bilen och jag har oftast ingen möjlighet att koppla in motorvärmare heller :( . Finns det något sätt att säkerhetsställa smörjning vid kallstart tex att jag häller i lite olja i tanken så att det hela tiden är lite olja i cylindrarna? Kan det hjälpa? Finns det något annat jag kan göra för att inte slita så mycket på motorn?

Mvh
det enda jag sett - men jag vet inte om det är någon "snakeoil" för det var länge sedan jag såg det ,
var något el - element som man satte på en adapter på oljefiltret som värmde upp oljan innan den gick in i motorn vid kallstart.
har inte sett det nämnas på några decennier !
det allmäna rådet är väl att hålla bilen välservad - inget annat !
/emwtur
Se till att ha bra nybytt olja och oljefilter så ska det väl vara ganska lugnt. Bor du i skåne har du ju inte ens någon vinter. :wink:
Är du extra nojjig kan du ju byta oljan efter halva vintern ocskå, kan vara bra idé om du kör väldigt korta sträckor så motorn aldrig hinner bli riktigt genomvarm = kondensvatten i oljan.)

Eberspächer är väl ett bra alternativ annars! Men det kostar ju ett par kronor att installera :)
Ingen vinter!!? Då skulle du varit med när jag cyklar 1,5 km till jobbet i 10 minus, det skojar man inte med!! Frisk olja gäller, givetvis syntet och alltid låta motorn bli genomvarm. Sen har vi här i Skåne alltid bensinvärmare monterad för att överhuvudtaget överleva vintern. :wink:
Kanske kan det hjälpa att ha rätt sorts oljefilter. Vissa filter (bland annat Volvos) har backventil, andra har det inte. Har man ett filter med backventil hindrar det en del olja att rinna tillbaka i tråget när motorn är avstängd, och motorn ska då nå rätt oljetryck snabbare. Har jag läst...

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]