Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NikoTheTiger
tjena
Nu är det problem med volvon igen.. Den senaste tiden har bilen börjat föra oväsen när man kör, ett rätt kraftigt skorrande ljud. Det började med att man hörde lätta missljud, men på senare tid har det börjat låta mer. Har testat att byta växellådsolja och bakaxelolja, men ljudet har inte försvunnit. Snubben på verkstan noterade dock att det var låg nivå på oljan i växellådan.

Det har ingen betydelse om man har växel i eller inte, eller hur mycket man gasar. Det enda som påverkar är hur fort bilen går/rullar.

Några ideer? Kardan? Hjullager?
av NikoTheTiger
Det är ett kraftigt skavande hjul, typ dåligt kullager. Tror inte det har att göra med obalans i hjulen, bilen går hur fint som helst förutom oljudet.

Var sitter stödlagret för kardanaxeln? Blir det till att plocka ner växellåda och grejer..?
Användarvisningsbild
av emwtur
stödlagret sitter på kardan, ca en halvmeter bakom växellådan !
brukar i o f s inte låta förrän man är uppe över 80 km. men det finns inga regler för när lager skall låta !
Köp en haynes bok !
/emwtur
av NikoTheTiger
Jag har redan en haynes, men blev så snabb att jag glömde av att kolla där! Men tack för alla snabba svar!
Men har kollat i den nu, och felsymtomen verkar peka på stödlagret eller möjligen universalknutarna (men har dock inga vibrationer i bilen).

Verkar som felet är inringat iaf, så ska försöka fixa det under veckan.
av NikoTheTiger
Var inne på en verkstad i veckan och hörde vad de hade att säga. De hissade upp bilen och lyssnade överallt och kom fram till att bakre hjullagren möjligen kan vara slitna, men att det knappast är någon fara. Typiskt nog lät det extra lite när jag var inne på verkstan. Deras rekommendation var hur som helst att fortsätta köra tills det börjar väsnas så det inte går att köra innan man börjar byta delar, så riskerar man inte att byta fel delar i onödan.

Jag är beredd att köpa deras resonemang, då bilen ändå är gammal, och jag inte ska iväg någonstans långt där jag behöver vara säker på att bilen inte stannar mitt på vägen. Om inte annat så lär väl bilprovningen ge mig närmare besked tids nog.......
Användarvisningsbild
av emwtur
rostiga bromssköldar som ligger mot skivan kanske ?
har det något med fart eller växel att göra ?

/emwtur
EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning

Volvo car UX

Fick nya uppdateringen igår kväll vi […]