Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Neblade
Har sökt men ej funnit.

Har problem på min Volvo 740 kombi att instrumentbelysningen har slocknat bakom alla mätare. Det verkar vara glapp eller liknande för det fungerade till och från för ett par veckor sedan för att helt lagt av nu.

Någon som har något tips på var man ska börja leta? Vanligt fel?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Neblade skrev:Har sökt men ej funnit.

Har problem på min Volvo 740 kombi att instrumentbelysningen har slocknat bakom alla mätare. Det verkar vara glapp eller liknande för det fungerade till och från för ett par veckor sedan för att helt lagt av nu.

Någon som har något tips på var man ska börja leta? Vanligt fel?

Tack på förhand!
Kolla om dina positionsljus och skyltbelysning funkar dom går nämligen på samma säkringar som instrumentbelysningen.

Mvh GK
av NikoTheTiger
Har även belysningen bakom reglagen slocknat?
Kan i sådana fall vara att jordningen är dålig. Jag fixade det i min 740 genom att dra en ny jord mellan glödlampan bakom strålkastaromkopplaren och chassit. Ännu enklare är det kanske att göra samma sak vid cigguttaget.
av Neblade
Arne:
Bra tips! Reostat var ett nytt ord för mig, = trimpotentiometer? Alltså justerbar resistans helt enkelt?

gnestakalle: positionsljus och skyltbelysning fungerar, alla säkringar under stereon är hela!

NikoTheTiger: Ja, jag tror det. Möjligt att de till sätesvärmningen fungerar, men övriga är släkta. Väldigt mörkt i bilen om natten. ;)
Var sitter jordpunkterna original på bilen? Kanske är värt att kika på dessa, jordfel låter rimligt.

Tackar för de snabba svaren! :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har för mig att jordpunkterna sitter i närheten av A-stolpen på förarsidan.

Mvh GK

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]