PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Funderar starkt på att köpa en 140 till vintern att åka i då jag älskar gamla bilar och har blivit lite småkär i 140 serien. Vart är det jag borde kolla noga efter rost? Amazoner och 740 kan jag utan och innan men en 140 har jag ingen som helst koll på. Såg på en idag men den var alldeles för dålig. Tänkte slippa fler misslyckade fordonsaffärer (har gjort bort mej förut men man lär sig av sina misstag heter det :lol: )
Användarvisningsbild
av päpplet
Då var det som jag trodde då, alla ställen som den jag såg på var dålig :lol: Har en annan som jag lurar på och den är nyss underredsbehandlad och det kan ju vara lite rost dom försökt dölja med det.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lyft på mattorna, det kan avsöja en del.

Mvh GK
av Frownlayer
de rostar alltid bakom huvgångjärnen, och det är alltid svårt att sen om man inte tar det från hjulhuset, eller skruvar bort fästena.
ett annat kännt ställe är upp vid tornen vid framhjulen, och har besiktningen sett det så måste man byta dem, man får inte svetsa om de.
och golvet på förarsidan brukar alltid vara utsatt...
Användarvisningsbild
av P1800
Frågan är snarare var dom inte rostar. Jag bytt eller lagat varenda del på min bil utom motorhuven, takluckan och bränslepåfyllningsluckan (-74 GL) Bilens stomme är svetsad hela vägen från strålkastarna fram,-skärmfästen . huvgångjärn, trösklar / golvkant, innerskärm, reserhjulsbaljor, och upp till bakljusen. T o m gälarna för luften under bakrutan är reparerade. Däremot har jag inte hittat rost i rambalkarna under bilen. Nu var det ifs inte jättemycket rost men det fanns angrepp överallt så jag kapade ut och bytte hela sträckan.
Det som är allvarligast är rost främre rambalkarna där framvagnsbalken. Där kan hel undersidan vara borta så att framvagnen sitter mer eller mindre helt löst! Bakre delen av trösklarna kan vara helt fyllda med rester från barr och löv som kommit in i ventilationsgallret vid vindrutan. Något ljushuvud konstruerade trösklarna som en del av ventilationssystemet så all skit som kommer ner i luftintaget sköljs ner av regnvattnet och skapar en våtkompost baktill i trösklarna.
av Rådlös
Jag instämmer med P1800. En bil kan rosta överallt så länge den är tillverkad av stål.
En bil som teoretiskt kan vara över 40 år gammal kan rosta var som helst. Det går inte att ge något statistiskt svar på en sådan fråga om var en bil rostar. Det kanske gick när bilen var i sina första 5 år, eller liknande. Men 40 år senare, då har förhållanden, miljö och skötsel förändrats till något som inte ens var påtänkt när bilen konstruerades en gång i tiden.
Så dom bilar du är intresserad av får du kolla grundligt själv och leta rostskador överallt. Naturligtvis kan den ha blivit reparerad för mindre än 5 år sedan, och då är det bra att känna sig säker. Då återstår det hur den är mekaniskt, men det är en annan fråga.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Om jag ska titta på en bil som enligt ägaren är väldigt fin så vore det för mig guld värt att vera var de brukar rosta så jag kan se om det finns nån rost. ALLA biltyper har svaga punkter där de först rostar så det går visst att säga var en 140 rostar.... så de så :D

Hör med en reservdelsfirma om vilka vanliga ekonomiplåtar det finns så får man svaret :wink:

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]