Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Biffen79
Hej Köpte en 745 GLE igår som rycker ganska kraftigt vid gaspådrag ju mindre man gasar ju mindre rycker den smeker man gasen rycker den nästan inget alls, Det är en 86:a mekaniska insprutningen spridarna lite löst har funderat på om det kan va spridar packningarna. Men jag får även ge gas när jag ska startta bilen ju varmare den är ju mindre gas behöver jag. Har kollat luftfiltret men har sett värre tror inte det är det den går jätte fint på tomgång låter otroligt bra i maskin. Vad tror ni det kan vara?
av Amarace
Finns flera saker som orsakar det, dessa är några.

Vanligast är att förpumpen i tanken är trasig, då går det bättre om man har full tank, men ju mindre bränsle i tanken man har, desto mer rycker det.
Sen kan dålig huvudpump också orsaka det, likaså om bränslefiltret inte är bytt på länge. (om det är mycket spänningsfall till pumpen kan man också få såna symptom)
En annan sak (som jag har på min) är att luftningen till tanken är tät, då blir det vakum i tanken, löses tillfälligt med att man har tanklocket lite löst.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Spridarna lite löst? Dom sitter lite småslappt ja, dom sitter itryckta i o-ringar bara så de är ingen fara.

Ta och gör en ordentlig "tjuvluftskoll", särskilt på stora gummibälgen.
av Biffen79
Amarace skrev:Finns flera saker som orsakar det, dessa är några.

Vanligast är att förpumpen i tanken är trasig, då går det bättre om man har full tank, men ju mindre bränsle i tanken man har, desto mer rycker det.
Sen kan dålig huvudpump också orsaka det, likaså om bränslefiltret inte är bytt på länge. (om det är mycket spänningsfall till pumpen kan man också få såna symptom)
En annan sak (som jag har på min) är att luftningen till tanken är tät, då blir det vakum i tanken, löses tillfälligt med att man har tanklocket lite löst.

Det va nästan full tank på bilen när jag köpte den, har inte haft den så länge men när jag körde till jobbet såg jag att mina ljus blinka lite kan det ha något med detta att göra tro? Jag tror inte själv det efter som det är bra med ström i batteriet. Nån som har nån hum om vad volvo tar för att kolla soppa trycket?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
På vilket sätt mer exakt blinkade dina ljus?

Mvh GK

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]