Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av R0bban
Hej alla!

Här har ni en nybliven V40 ägare (Köpte en beg 98 års modell för 13.000)
Satt och letade efter div delar som jag skulle vilja ha bytt ut.. bland annat söker jag en konsol som man kan ha mellan stolarna. Typ den som finns på en 960 mellan stolarna. Just nu finns det bara nån form av budget mugg hållare där som inte riktigt är min grej. Men i jakten på diverse delar snubblade jag över uttryck som FAS1 och FAS2...
Vad är det? vad innebär det och hur tar jag reda på vad min V40 är i för "FAS"?

En annan sak jag letar efter är ett ljudpaket som liksom "passar in" i V40. Kanske nån form av bra bas-låda som inte äter allt för stor del av kombiutrymmet? Kanske någon bra ersättnings högtalare till dörrarna som passar i de befintliga hålen? Jag behöver inte överrösta de unga grabbarna på Aveny'n men jag vill kunna "dunka loss" när 40 års krisen smyger sig på mig när man är själv (utan fru o barn) i bilen :wink:

Alla tips och ideer tages tacksamt emot :D
av stagesix
Tjenare

fas1 är modellerna upp till 00, vid 2000 så kom en facelift från volvo med fetare grill och annan interiör, fas2. Du har en fas1. Vet inte riktigt om det BLEV någon skillnad på motorn vid skiftet men endel delar passar inte på fas2 från en fas1 bil.

angående konsolen i mitten så finns det en viss skillnad. Min farsa har en 99 tror jag att det är och där är det en kudde som skall vara ett stöd för armen. Vet inte vad som krävs för att modda dit en sån om du inte har en sån original men om du menar de 2 mugghållarna mellan sätet i plast konsolen så tvivlar jag på att det finns utbyte. Armstödet jag snackade om är för övrigt fast satt i förar stolen.

Ang. ljudpaketet. på min fars bil v40 99 så har han ett "premium paket". Det sitter en liten subba på 2x4". Den smälter in riktigt fint och är original. Den sticker inte ut ett smack och det ser precis ut som verktygsfacket på andra sidan bagaget :D.

en fråga, har du dubbel din eller enkel din?
en väldigt enkel lösning är att sätta in en aktiv baslåda under t.ex en stol. De brukar inte vara mer än ett par cm höga. Frågan är bara om din stereo pallar med att driva då.
http://www.brl.se/
artnr; 900SUB800

Där har du en aktiv bas med inbyggt slutsteg. diskret som fan och man slipper en krossad ruta

ang. högtalarna:
http://www.mds.se/sv/category/92/Vad-passar-min-bil så finns det en lista på vad i stort sett alla bilar har för högtalarstorlekar original. kika in på din och ersätt med rätt storlek ;)
men vad jag vet så sitter det 5.25 i dörrarna fram och 4" diskanter i instrumentbrädan. vet inte vad det är för storlek i C-stolpen utan att titta.

Hoppas du fick svar

/stagesix
av qan
Tillägger att de bakre högtalarna är även de 5.25" men facket är inte speciellt djupt. Bra idé att mäta det djupet innan du köper något.
av R0bban
Woaaah! Dunder svar! Tack tack tack :lol:
Stagesix : INgen din alls, såg till min stora skräck att någon klippt av alla kablar. Hänger bara ett STORT klosse kablar i olika färger där stereon satt :-O) Så nu blir det väl att jaga nån form av dokumentation om vilka kablar som går vart och försöka hitta original kotakterna och sätta på de igen på kablarna. Tack för "fas" svaren föresten! Och dunder info ang ljudet till er båda (qan också). Blir till att jaga en del saker till bilen nästa vecka när jag är ledig från jobbet. Ska titta in på de sidorna du tipsa om också!

En hel annan fråga Ö Tycker grillen ser lite "liten" ut, kan man fläska på med ett par rejäla extra ljus där (Stora runda modellen) eller blir det då lätt värme/kyl problem då med tanke på att ljusen kanske blockerar fartvinden från att komma i kylen?

/Robban
av stagesix
nemasproblemas. Allt kul att kunna hjälpa.
Ska se om jag kan trolla fram lite info om kablaget ikväll eller imorgon ;)

ang lysena.
Jag har sett många åka runt med sånna och det går om du söker hellysen att sätta på en "rail" med 4-5st mindre längre ner mot grillen. Snyggare och du får inga problem med kylningen ;)

/stagesix
av R0bban
stagesix skrev:nemasproblemas. Allt kul att kunna hjälpa.
Ska se om jag kan trolla fram lite info om kablaget ikväll eller imorgon ;)

ang lysena.
Jag har sett många åka runt med sånna och det går om du söker hellysen att sätta på en "rail" med 4-5st mindre längre ner mot grillen. Snyggare och du får inga problem med kylningen ;)

/stagesix
Superdelyx! Jag letade efter kablaget men ingen större framgång ännu. Skall ut och speja på rejl:ar och extra lyse under helgen som kommer nu. Eller vänta nu, jag är ju ledig hela veckan... Tja då kan jag ju ta det till veckan.
Perfa ju! Skrik gärna till om du hittar nåt matnyttigt med kablarna.

Länken var ju rena paradiset med nya ideer :) Min fru bara suckade när jag visade henne och förklarade alla häftiga ideer jag fick :idea: - "Typisk skillsmässo-orsak" enligt henne, så jag hotade henne med att eftersom jag redan har bytt bil är jag ju varm i kläderna med "bytes-svängen" varpå hon tystnade :D

/Robban
Användarvisningsbild
av Fisch
Extraljus utgör ingen luftät barriär. Är det problem med kylningen är det av helt andra orsaker än extraljusen.
av stagesix
Fisch skrev:Extraljus utgör ingen luftät barriär. Är det problem med kylningen är det av helt andra orsaker än extraljusen.
självklart så gör det skillnad med extraljus framför kylaren, men kanske inte så märkvärdig skillnad. :P

beror ju också på om det är 4hella som sitter eller små spottar :D
/stagesix
av R0bban
Tja, angående storleken på ljusen så är jag ganska bortskämd.. Kör tankbil i vanliga fall och är van att det blir "dagsljus" framför bilen så då får det även bli samma resultat eller åtminstone så nära man kan komma dagsljus på v40:an .
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]