Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en GLT -88 med B234F där 5:an oxå har hoppat ur för att därefter inte fungera alls längre. Den började krångla då och då redan för ett år sen, och då kunde 4:an och 5:an hoppa i omväxlande fram och tillbaks efter att jag tryckt ned knappen på spaken. Detta spontana beteende upphörde sedan helt plötsligt efter ett par veckor och sen dess fungerade 5:an som sig bör fram till för ett par månader sedan då 5:an som sagt lade av helt. Nu tänds OD-lampan som vanligt på instrumentpanelen när jag trycker ned knappen, vilket torde indikera att det ej är kabelbrott i spaken som bär skulden, och det låter som att reläet klickar till, vilket ev. utesluter även fel på reläet (vid ett första påseende i alla fall?). Jag har ändå kollat under växelspaksknoppen och där fanns förvisso ett par brott på kablarnas hölje, vilket jag provisoriskt lagade med eltejp för säkerhets skull. Dock utan någon förbättring för 5:ans funktion.

Ett par frågor utifrån detta:
- Vet någon här varifrån OD-lampan får sin ström? Styrs den direkt från knappen på spaken, eller via reläet eller någon annanstans? D.v.s. vilken komponent är sista tänkbara "strömbrytaren" för lampan?
- Finns fler tänkbara felkällor utöver ovanstående eller att oljenivån är för låg i lådan?

Tack på förhand!

/Micke i Västerås

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]